fredag den 24. april 2020

Forårssalat med friteret avocado, nye kartofler og jordbær



Jeg har haft hyggeligt besøg af min barndomsveninde, Louise i dag, til gåtur i skoven og frokost i solen i haven.
Jeg skulle egentlig lave en helt anden salat, men efter at have været i 4 butikker, uden at være heldig, at finde hvide asparges, måtte jeg tænke anderledes og det kom der dette ud af.
Hvis du ikke har smagt sprød friteret avocado før, så vil jeg sige: se at få det lavet, det smager himmelsk. Næste gang jeg laver det, vil jeg dyppe avocadoen i beignetdej inden fritering, det tænker jeg er endnu bedre.

Forårssalat med friteret avocado, nye kartofler og jordbær til 2 pers:

1 bakke små blandende salater
12 små nye kogte kartofler
8 mellemstore sød jordbær
1 stor avocado
8 skiver parmaskinke
1/2 dl. ristede pinjekerner

1 æg
2 dl. rasp
flagesalt

Dressing:
3/4 dl. god olivenolie
1 spsk. honning
2 spsk. æbleeddike
2 spsk. citronsaft
1 stor håndfuld frisk basilikum
salt og peber

Fremgangsmåde:
Blend alle ingredienserne til dressingen. Smag til med salt og peber.

Riv salaterne i mindre stykker og fordel dem i to dybe tallerkener. Halvér kartoflerne og læg dem over salaterne.
Jordbær halveres og skæres i kvarte. Parmaskinken halveres og rulles sammen til små "roser".

Avocadoen deles og befries for skræl og sten. Den skæres i skiver af 1,5 cm. og vendes i sammenpisket æg og rasp. Steges gyldne på en pande i rapsolie og lægges på køkkenrulle og drysses med flagesalt.

Fordel jordbær, parmaskinke og lune avocadostykker på salaten og hæld dressingen over. Drys med ristede pinjekerner og friskkværnet peber og lidt flagesalt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar