onsdag den 15. april 2020

Franske snegle


Som nogle af jer måske så på min facebookside i sidste uge, så forsøgte jeg at lave franske snegle eller grammofonplader, som de også hed i min barndom.

Jeg rådførte mig med Thomas, som var bager i det bageri hvor jeg arbejdede som teenager i 80´erne og han beskrev så fint for mig, hvordan de dengang lavede sneglene. Det forsøgte jeg så, med er ret så kikset resultat - eller smagsmæssigt smagte de præcis som dengang. De var sprøde og lækre og ganske uimodståelige, men synsmæssigt - oh my.....! De så fine ud da jeg satte dem i ovnen, men under bagningen skilte de fuldstændig ad.

I dag har jeg gjort endnu et forsøg, jeg undlod at rulle dem helt så tyndt som første gang og reducerede smørmængden i remoncen med 40% men igen, samme resultat, sneglene skilte ad i ovnen.

Nu har så jeg besluttet mig for at glemme alt om æstetik i dette opslag, så her får I sneglene skæve og uperfekte som de er, simpelthen fordi de bare smager så godt og så er de tilmed hurtige at lave.

Skal de være ligeså store som bagerens "grammofonplader" skal du bruge to pakker butterdej (og selvfølgelig dobbelt op på remonce) så lægger du bare dejene i forlængelse af hinanden på den lange led og ruller dem sammen på den lange led, inden du ruller dem flade i sukker.

Franske snegle ca. 9 stk.

1 pakke butterdej fra supermarkedets køledisk
60 g. blødt smør (ægte smør, ikke blandingsprodukt)
3 spsk. farin
2 tsk, kanel

+ sukker til at rulle ud i samt mælkechokolade, mørk chokolade og evt. krymmel

Fremgangsmåde:
Læg butterdejen på køkkenbordet.
Rør remoncen sammen og smør den ud over hele dejfladen.
Rul sammen på den lange led og skær stykker af 3 cm. Ved hvert stykke lægges endesnippen ind under bunden på sneglen, før de rulles ud.

Bred et godt lag sukker ud på køkkenbordet. Rul sneglene flade i sukkeret med en kagerulle, husk at vende dem, så begge sider bliver dækket af sukker. De skal forblive intakte når du ruller dem ud, kanterne må ikke briste.

Fordel sneglene på to bageplader med bagepapir. Bages ved 190 grader varmluft i ca. 10-12 minutter, eller indtil de er gyldne og sprøde.
Afkøl og pynt med smeltet chokolade og evt. krymmel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar