onsdag den 1. april 2020

Bedstefars Skæg med æblekompot og marengs


Der skal en del bagværk til, for at udholde tiden med hjemmeskoling. Vi synes alle sammen det er hårdt. Der bliver knoklet på fra morgenstunden og til ud på eftermiddagen, så mine køkkensysler er simpelthen dagens højdepunkter for mig.

Det var egentlig meningen at min 10 årige søn skulle med i køkkenet i dag, og have matematikundervisning i mål i kagebagning, men dagens andre lektier trak ud, så jeg vandt en stille stund for mig selv i hjemmebageriet, yeah :-)

Kagen er en gammel klassiker, bagt med de rester jeg havde i huset, bl.a. kærnemælk og æblekompot, som jeg synes passer perfekt til den bløde, søde marengs.
Du kan sagtens købe en færdig æblegrød/mos, så sparer du lidt tid der, eller bruge en hvilken som helst anden marmelade, evt. hindbær.

Note: jeg har ændret på sidste del af opskriften siden jeg postede den. Jeg synes ikke der er nogen grund til at bage kagen for 2. gang. Jeg synes, at marengsen er bedre, hvis den bare bliver brændt lidt på toppen med er gasbrænder.

Bedstefars skæg, til ca. 10 pers.;

150 g. stuetempereret smør
125 g. sukker
2 æg
1,5 dl. kærnemælk
1 spsk. vaniljesukker
1 tsk. natron
1 tsk. bagepulver
200 g. mel

300 g. æblekompot

Italiensk marengs:
3 æggehvider
35 g. vand
1,5 dl. sukker
1 spsk. vaniljesukker

Fremgangsmåde:
Pisk smør og sukker lyst. Tilsæt æggene og pisk det luftigt. Pisk kærnemælk i. Sigt vaniljesukker, natron, bagepulver og mel i dejen og vend det forsigtigt sammen til en ensartet dej.

Hæld dejen i en rugbrødsform eller lign. aflang form og bag kagen på anden nederste rille ved 185 grader varmluft i 20-25 minutter. Når en kødnål kommer ren op, når den stikkes i midten af kagen, er den færdig.

Imens kagen bager laver du italiensk marengs: Pisk æggehviderne let.
Kog vand og sukker op til 117 grader og hæld langsomt siruppen i æggehviderne i en tynd stråle, imens du pisker konstant og i ca. 7-8 minutter.

Tag kagen ud af ovnen. Vend den forsigtigt ud på et serveringsfad og top med æblekompot og marengs øverst. Brænd kagen med gasbrænder på toppen.


NYD!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar