søndag den 12. april 2020

Den lækreste snaskede gl. daws kanelstang med creme



Jeg så for nogle uger siden et billede af en hjemmebagt kanelstang i en bagegruppe på facebook, den fremkaldte virkelig mundvand, men manglede noget væsentligt, vaniljecreme!

Efter flere forgæves forsøg på at finde en opskrift på den gamle sag, som jeg kender fra Torvebageriet i Assens fra 80´erne, besluttede jeg mig for at prøve at skabe en selv.

Det endte heldigvis godt ud, rigtig godt endda, den er præcis så lækker og snasket som jeg husker den -faktisk endnu bedre ;-)

Så her får i opskriften.

1 stor kanelstang:

1 1/2 dl. sødmælk
25 g. øko. gær
2 spsk. sukker
1/2 tsk. fint salt
1/2 tsk. kardemomme
100 g. blødt smør
250 g. mel
1 æg

Creme:
1 æg
15 g. majsstivelse
35 g. sukker
korn af 1/2 vaniljestang
2,5 dl. mælk

Remonce:
100 g. blødt smør
100 g. farin
1 spsk. sirup
1 spsk. mel
1 spsk. kanel

Til pensling: 1 sammenpisket æg
Topping: lys og mørk smeltet chokolade samt ristede mandelsplitter

Fremgangsmåde:
lun mælken i et par sekunder i microovnen. Sørg for at den kun er lillefingervarm, ellers slår du gæren ihjel. Opløs gær, salt, sukker og kardemomme i mælken. Tilsæt smør, æg og mel.
Kør dejen ved høj hastighed i din røremaskine, til den slipper skålens kanter (eller ælt den grundigt i hånden)
Lad dejen hvile i en halv times tid tildækket.

Rør remoncen sammen.

Strø mel ud på køkkenbordet, læg dejen derpå og rul den ud til et stort rektangel ca. 45 x 35 cm.
smør remoncen ud på hele dejfladen og fold den tre gange sammen på den lange led (som hvis du rullede en roulade, bare med fold i stedet for) Læg sammenfoldningen nedad og buk enderne ind under dejen, så flyder fyldet ikke ud under bagning.

Lav et snit midt i rullen, stop 5 cm. før enderne. Åben snittet lidt og sæt den til hævning i ca. 40 min. eller indtil den har hævet til dobbelt størrelse. Lav cremen imens den hæver.


Creme: Pisk majsstivelsen med 1/2 dl. af mælken, pisk alle klumper væk. Hæld de resterende 2 dl. mælk i en lille kasserolle sammen med ægget, sukker og vaniljekorn. Tilsæt maizenablandingen og varm langsomt op til kogepunktet, imens du bliver ved gryden og pisker konstant. Når cremen er tyknet tager du den af varmen og hælder den i en kold skål. Læg et stykke plastfilm helt ned over cremen og lad den stå på køkkenbordet til du skal bruge den.

Når stangen har hævet som den skal, lægger du en lang stribe creme i midten, der hvor du har lavet et snit.
Pensl med sammenpisket æg og drys med lidt sukker.


Bage midt i en 200 g. varm ovn i ca. 20 min. eller indtil den er fin og gylden.
Afkøl lidt og strint chokolade og mandler over.

3 kommentarer:

  1. Dette er en fantastisk lækker kanelstang, lige så snasket som den skal være. Dog brugte jeg ca. 400 g. mel for at kunne få den til at hænge sammen og ælte den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din feedback det er dejligt at høre! Det var godt nok alligevel meget ekstra mel. Må lige teste næste gang jeg bager den, om jeg har skrevet forkert i opskriften. Kh. Eva

      Slet
    2. Jeg er enig. Kræver en del mere mel end angivet

      Slet