mandag den 13. april 2020

Tarteletter med kylling i asparges



Vi har haft en lillebitte påskefrokost herhjemme i dag - lillebitte, fordi den kun bestod af fiskefilet og tarteletter og at vi kun var os tre, min mand, søn og jeg. Sådan er verden jo p.t. #sammenhverforsig

Jeg plejer faktisk at koge en kylling når jeg laver tarteletfyld. Men fornylig havde min gode nabo Anja, lavet den dejligste tarteletstuvning på kyllingebrystfileter, som holder formen meget bedre end kød fra en hel kylling, som nemt trevler i sovsen. Så det har jeg også gjort i dag, og det smagte himmelsk.

Tarteletfyld til 12 store tarteletter:

3 store kyllingebrystfileter
7 dl. vand
kogeurter:
1 gulerod
1 lille stykke knoldselleri
lidt porretoppe (eller løg)
6 asparges-ender (kan evt. udelades)
1 laurbærblad
8 sorte peberkorn
2 kryddernelliker
1 tsk. groft salt

Til sovs:
15 g. smør
4 spsk. mel
2 dl. aspargesvand
3,5 dl. kogevand fra kyllingebrystfileterne (fond)
1 dl. piskefløde (ikke et must, men det smager jo dejligt!)

Fyld:
kyllingefileter i tern
1 dåse aspargessnitter (husk at gemme lagen)

Fremgangsmåde:
Læg kyllingebrystfileterne i en gryde med vand, samt kogeurter skåret i mindre stykker og krydderier. Kog langsomt op, under låg. Når det er godt i kog, dæmpes varmen, så det kun lige småkoger. Efter 5 min. skummes urenhederne fra.
Lad det koge videre i 25 min.
Dette kan snildt gøres dagen før du skal lave sovsen, så lader du bare kyllingen trække i lagen på køl natten over.

Tag kødet op, si lagen og gem den. Skær kødet i tern på ca. 1 x 1 cm.
Hæld vandet fra aspargesene - gem det.

Lav en opbagning: smelt smørret i en gryde og tilsæt melet imens du pisker konstant. Tilføj først 2 dl. aspargesvand og så 3,5 dl. fond, som hældes gradvist i, i takt med, at sovsen tykner. Rund af med piskefløde og smag til med salt og peber.
Tilsæt kyllingekød samt aspargessnitter og varm det igennem i ca, 5 min.

Server i lune tarteletskaller med et drys af persille.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar