tirsdag den 14. april 2020

Medaljer med karamel- og brombærfyld


Jeg har altid en lang to-do liste med kager eller mad jeg skal afprøvet. I dag nåede jeg til medaljerne, som jeg aldrig tidligere har prøvet at lave.

Jeg har lavet en version med creme og brombærsylt og en version med creme og saltkaramel. Men du kan jo fylde dem med alt muligt andet som du lyster.

Jeg har lavet dem store, 10 cm. i diameter, mindre kan altså ikke gøre det hvis du spørger mig ;-) Men laves de i alm. størrelse kan der nok blive 8-10 stykker vil jeg tro.


Medaljer 7 store (10 cm.)

Mørdej:
300 g. mel
175 g. koldt smør i tern
100 g. flormelis
1/2 tsk. fint salt
1 æg

vaniljecreme:
2 æg
35 g. lyst rørsukker
10 g. majsstivelse
1/2 vaniljestang
2,5 dl. sødmælk

Karamelsovs: brug denne OPSKRIFT og frys resten ned, eller køb et glas med færdig karamel.

Endvidere:
4 dl. piskefløde, brombærsyltetøj, flormelis, kakao, hyldebærsaft, friske bær, amber chokolade, hakkede pistacienødder, mynte og sølvflager.

Fremgangsmåde:
Start med vaniljecremen, den skal nemlig køle helt af inden du kan bruge den; de to æg, sukker samt majsstivelse piskes godt sammen i en gryde med tyk bund. Alle klumper skal piskes væk. Vaniljekorn- samt svaniljetang tilsættes og der tændes for varmen. Tilsæt gradvis mælken imens du pisker kontant. Pas på med at varme det for hårdt op, det skal kun være på medium varme.
Når cremen begynder at tykne går der kun få sekunder før den er færdig.
Tag den straks fra varmen og hæld den i en dyb tallerken, hvor den skal afkøle, med et stykke plastfilm helt nede på overfladen, så der ikke dannes skind.

Mørdej: Det kolde smør smuldres sammen med mel, salt og flormelis. Ægget tilsættes og dejen samles hurtigt. Man skal ikke arbejde for meget med en mørdej, den skal bare trykkes hurtigt sammen, til den er samlet og nogenlunde homogen.

Del dejen i 2 dele. Den ene del lægger du i køleskabet imens du arbejder med den første.
Rul dejen ud i 2 mm. tykkelse på et melstrøet bord. Udstik cirkler på ca. 10 cm. og fordel dem på bageplader med bagepapir. Fortsæt på samme måde med dejen på køl.

Bages ved 200 grader varmluft i 8-10 min. Hold øje med ovnen. Det er vigtigt at bundene bliver let gyldne, meget af smagen sidder i afbagningen, farve = smag.
Afkøl bundene helt.

Pisk fløden til stabilt skum, med 1 spsk. vaniljesukker.

Læg glasur på halvdelen af bundene. Jeg har rørt en glasur af flormelis og koncentreret hyldebærsaft til kagerne med brombærfyld og en af flormelis, kakao og vand til kagerne med karamelfyld.

Læg en ring af flødeskum på bundene. Inden i hullet fyldes vaniljecreme og saltkaramel eller brombærsylt. Læg "låget" på og top med flødeskum, bær og pynt.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar