tirsdag den 31. marts 2020

Øllebrød ♥️


Jeg har et crush på øllebrød. Alligevel går der nogle gange år imellem at jeg laver det, for det går jo ikke at spise dessert til morgenmad flere gange om ugen, vel.

Da Restaurant H.O.S åbnede i Odense sidste år, smagte jeg deres øllebrødsdessert med hvid chokolade og hvid chokolademousse. Det er ubetinget den bedste dessert jeg nogensinde har smagt og jeg har været der adskillige gange siden, for at få den.
Så i den forbindelse blev min øllebrødskærlighed vakt til live igen, og jeg har ofte spist øllebrød til morgenmad i weekenderne siden. Øllebrød lavet på "Struers øllebrødspulver" som også er ganske udmærket, men nu har jeg lavet en opskrift på øllebrød på gammeldags manér og helt fra bunden, som jeg godt kan lide den.

Øllebrød til 4 pers.:

1/2 kg. gammeldags kernefrit Sdr. Jysk rugbrød
100 g. farin
3 dl. mørkt hvidtøl
1 tsk. kanel
3 dl. vand

dag 2:
50 g. 70% chokolade
4 dl. vand

Topping: 1/2 liter piskefløde, pisket til skum og tilsmagt med vaniljesukker - 100 g. ristede afhindede hasselnødder - 50 g. 70% chokolade, revet skal fra en øko. citron - lidt groft rørsukker, flydende karamel.

Fremgangsmåde:
Skær rugbrødet i små tern og læg det i en stor skål sammen med farin, hvidtøl, kanel og vand. Rør rundt og dæk skålen til med plastfilm og sæt den i køleskabet til dagen efter.

Om morgenen på dag 2:
Hæld det opblødte rugbrød i en stor gryde og tilsæt 3 dl. vand samt 50 g. chokolade, brækket i mindre stykker. Varm langsomt op. Pas på det ikke brænder på, der er jo sukker i, så du skal holde øje med det. Når det har simret i 10-15 minutter er det færdigt. blend nu med en stavblender for en glattere konsistens. Hvis du ønsker den grovere i strukturen, kan du bruge en kartoffelmoser. Måske skal der mere vand i. Vurder selv hvilken konsistens du ønsker.
Fordel i 4 tallerkener og top med flødeskum, chokoladespåner, nødder og citronskal og lidt groft rørsukker, for at få knas- nyd!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar