tirsdag den 15. november 2022

Koldhævede morgenboller

 






Lækre grove morgenboller, som kan være klar 1 times tid efter du står op. 

Dejen skal bare røres sammen med en ske og så hæve på køkkenbordet natten over, nemt!

Koldhævede morgenboller 12 stk.:

1/2 liter vand

7 g. øko. gær 

20 g. honning

110 g. femkornsblanding

4 spsk. hvedeklid (eller havregryn)

12 g. salt

2 spsk. olivenolie

100 g. groft mel

430 g. hvedemel

Fremgangsmåde:

Vandet blandes med gær, honning, femkorn og hvedeklid. 

Lad det trække i 15 min. 

Tilsæt groft mel, olivenolie, salt og hvedemel og rør sammen med en grydeske. Dejen skal være homogen før du dækker den af med husholdningsfilm og et viskestykke. 

Dejen skal nu hæve natten over i et køligt rum, men ikke i køleskabet. 

Næste morgen: varm bagestål eller en ovnbageplade op ved 250 g. i ca. 45 min. hvis du bruger bagestål ellers bare 10 min. hvis du bruger en alm ovnbageplade. 

Sæt bollerne på bagepapir med to skeer som dyppes i lunkent vand mellem hver ‘sætning’ 

Sæt en bradepande nederst i ovnen 5 min. før du sætter bollerne ind. Kog 1/2 l. vand i en kogekande. 

Bollerne sættes ind i ovnen og inden du lukker ovnlugen, hældes det kogende vand i bradepanden nederst i ovnen, så det dannes damp. Luk straks ovnen. 

Når bollerne er hævet flot op (efter ca. 8-10 min) tages bradepanden med vand ud og bollerne bages videre, til de har fået en gylden skorpe. 

Lad bollerne afkøle i 10 min. på en rist. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar