onsdag den 30. november 2022

Specier med chokolade

 

Har Du mon fået julebagt? I år er jeg for første gang startet med at julebage i midten af november. Brunkager og pebernødder samt disse specier er blevet bagt. 

Normalt bager jeg først i december og så plejer faktisk at have julesmåkager på lager, til helt hen i marts måned. For ingen gider spise dem når julen er ovre. 

Det nye tiltag har gjort, at vi har en passende mængde småkager til december, så sådan vil jeg bage fremover. 

Småkager er i øvrigt noget jeg først har lært at holde af inden for de sidste 10 år. Rørte dem aldrig i min barndom, syntes dengang,  at en småkage var noget af det kedeligste bagværk der fandtes. 

Specier er supernemme at lave. 

Specier med chokolade ca. 70 stk.:

175 g. mel

50 g. flormelis 

125 g. godt økologisk smør ( ikke blandingsprodukt)

1/2 sammmenpisket æg

1 spsk. vaniljesukker

1 nip salt

50 g. chokolade, lys eller mørk efter eget valg

Fremgangsmåde:

Alle ingredienser, bortset fra chokoladen, hældes i en skål og æltes sammen med hænderne, som hvis du lavede en tærtedej.

Chokoladen hakkes relativt fint og æltes forsigtigt ind i dejen. Her kan det betale sig at bruge engangs-handsker, så chokoladen ikke smelter i dine hænder. Men som sagt, dejen skal kun håndteres kort, til chokoladen er fordelt. 

Rul dejen til en lang pølse, ca. 3 cm. høj og rul den ind i plastfilm og læg den på køl i en times tid. 

Skær 1 mm. skiver af dejen og læg dem på bagepapir med lidt afstand. 

Bag kagerne ved 185 grader varmluft i 8-10 min. eller indtil de er let gyldne. 

Opbevares i tætsluttende beholder når de er helt afkølede. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar