søndag den 24. februar 2013

Franske flûtes


Vi har besøgt min morbror og tante i vinterferien. Min tante laver fantastisk mad, og som altid, drog vi derfra med opskrifter på nye lækkerier. En af lækkerierne var disse franske flûtes. Jeg skal ærligt erkende, at min tantes var langt bedre end dem jeg fik frembragt, jeg er ikke særlig god til at bage, så jeg må øve igen og igen, indtil de er som hendes.

Franske flûtes 3 stk.:

675 g. hvedemel
15 g. gær
5 dl. koldt vand
2 tsk. fint salt

Opløs gæren i det kolde vand. Tilsæt salt og mel og ælt dejen i 15-20 min. i en røremaskine (eller grundigt med hænderne til dejen er smidig og elastisk)
Sæt den til hævning i køleskabet natten over.

Næste dag:
Tag dejen ud af køleskabet to timer inden du begynder at arbejde med den.
Del dejen i tre portioner. Rør så lidt ved den som muligt når du former/snoer den til tre flûtes.
Læg dem på en bageplade eller i en flûtesform og lad dem hæve i ca. 45 min.
Skær et par dybe snit i hvert flûte med en skarp kniv. Pensl med vand og drys med lidt flagesalt.

Tænd ovnen på 250 grader. Bag flûtsene i 8 min. og skru ovnen ned til 200 grader og bag videre i ca. 12 min. eller til de er sprøde og let brune.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar