torsdag den 13. december 2012

Citronfromage med makronfløde


Jeg har egentlig aldrig brudt mig om citronfromage. Husker den fra min barndom som en sur og uinteressant dessert, med trevler af husblas.
Men da jeg så en version lidt a´la denne en dag jeg sad og googlede, med makronfløde på toppen, fik jeg helt vildt lyst til at prøve at lave det selv.
Ifølge mine gæster, min morbror og tante, så sad den lige i skabet. Den smager rigtig friskt af citron, og makronfløden med knas, klæder den rigtig godt.
Jeg bruger trygt friske æg til desserten, der er ikke salmonella i danske æg og jeg bryder mig simpelthen ikke om smagen af pasteuriserede æg.


Citronfromage til 6 personer:
3 æggeblommer
3 æggehvider
3 økologiske citroner, skal og saft heraf
3 blade husblas
110 g sukker
2 dl piskefløde 

Pynt: 
2 dl. piskefløde
75 g knuste makroner

Fremgangsmåde:
Læg husblas i blød i koldt vand i et par minutter, til det er blødt.

Del æggene i blommer og hvider.

Pisk æggeblommer og sukker lyst og luftigt.

Vask citronerne godt og tør dem med køkkenrulle. Riv skallen af alle tre citroner ned til æggesnapsen.

Læg husblassen med det vand som følger med, i en lille gryde og smelt det ved svag varme. Rør den smeltede husblas i æggesnapsen og pisk det godt sammen. Tilsæt presset citronsaft fra de tre citroner.

Pisk hviderne stive og vend dem i æggesnapsen.

Pisk fløden til blødt skum og vend den ligeledes i æggeblandingen.

Anret i portionsskåle eller i en stor skål og sæt fromagen på køl i mindst 2-3 timer før den skal spises. Den kan med fordel også laves dagen før.

Pynt med flødeskum med knuste makroner og spiselige blomster og evt. små kyskager.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar