torsdag den 31. maj 2012

Spicy majsklatkager




Squash, chili, ingefær, hvidløg og skalotteløg svitses


Klatkagerne steges



Disse majsklatkager er fra Nanna Simonsens bog "Smag på Danmark"  De er rigtig lækre !
Jeg har ændret en anelse på opskriften, har bl.a. udeladt frisk koriander, som ikke lige er min favorit. Der skulle også citrongræs i, det kunne jeg desværre ikke finde i dag.

De er gode som tilbehør til al slags kød synes jeg. I dag fik vi muscovadoglaserede kyllingelår til (opskriften er et andet sted her på bloggen), samt salat med vinaigrette.

4 personer:

70 g. hvedemel
5 spsk. mælk
2 æggeblommer
1 1/2 spsk. thai fishsauce
salt og peber
1/2 tsk. sukker
2 fed hvidløg fint hakket
1 skalotteløg fint hakket
1 stykke frisk ingefær på ca. 1 cm. revet
1 rød chili fint hakket (med eller uden kerner, bestem selv styrken)
1/2 squash i tern på størrelse med majskorn
1/2 stilk citrongræs, snittet i papirstynde skiver
1/2 tsk. karry
2 spsk. olie
200 g. løse majs
reven skal af 1 økologisk lime
2 æggehvider
olivenolie til stegning
limebåde til servering.

Rør mel, mælk og æggeblommer til en dej. Tilsæt fishsauce, limeskal, salt, peber og sukker. Lad dejen hvile i ca. 20 min.

Sauter imens citrongræs, hvidløg, skalotteløg, ingefær, karry, squash og chili på panden i lidt olivenolie. Det skal kun sauteres i et par minutter. Sæt panden til side.

Vend majskernerne i dejen sammen med de sauterede grøntsager.
Pisk hviderne stive og vend dem forsigtigt i dejen.

Varm olien på en stegepande og sæt dejen i klatter med en ske. Steg dem til de er gyldne. De skal kun have et par minutter på hver side.
Læg dem på fedtsugende papir inden servering.

Sådan fik vi dem:








2 kommentarer:

  1. Super lækker opskrift - Jeg serverede tun og salat til og det hele blev spist:-)
    Det er ikke sidste gang jeg laver dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for Dit svar, dejligt med feedback på opskrifterne, det glæder mig at høre. Tun som tilbehør må jeg prøve, det lyder lækkert, kh. eva

      Slet