fredag den 11. maj 2012

Toscansk Pastaret


Inspirationen til denne ret, har jeg fundet i Sif Orellana´s bog "Krudtugler og Kanelsnegle.

Jeg bladrede forbi den mange gange, før jeg kastede mig ud i at lave den, der skal nemlig bruges hakket svinekød i retten, og det synes jeg ærligtalt lød uforeneligt til en kødsauce, men tag ikke fejl, det smager vidunderligt. Opskriften er dog ikke helt som Sif´s, jeg har ændret lidt på den. Skriver den som jeg lavede den;


Toscansk Pastaret 4 pers.:

500 g. hakket svine- eller kalvekød 3-7 %
100 g. mager bacon
100 g. chorizo
4 fed hvidløg
1 stort løg
250 g. champignon
2 dåser økologiske hakkede tomater
1 tsk. sambal oelek (eller 1 spsk. hvis du ønsker retten lidt spicy)
1 dl. fløde 
1 tsk. oregano
1 tsk. sukker
Salt og peber

Tilbehør: pasta (beregn 125 g. pr. person) samt friskrevet parmesanost.

Fremgangsmåde:
Hak hvidløg, løg, chorizo og bacon fint. Svits det i en gryde og tilsæt det hakkede kød og brun det godt.
Tilføj finthakkede svampe og sambal oelek og lad det varme godt igennem med de øvrige ingredienser.
Tilsæt tomater, fløde, sukker og krydderier og lad det simre 10 min under låg. Har du god tid, så lad det simre i 2-4 timer.

Server med pasta, drys af frisk parmesan og evt. en god salat : )

2 kommentarer:

  1. Elsker dine opskrifter, men undre mig over at du havde det svært med svinekød i pasta retten... Det er synd, for svinekød kan sagtens erstatte oksekød. Vi får 2-3 gange om året en hel gris i fryseren, og bruger derfor en del svine ( hakket ) kød, og det fungerer fint. Både i lasagne og alm. kødsovs til spaghetti. Men må sige at en karbonade på grill, godt med hjemmelavet BBQ sovs og ost... Det er som at komme i himlen, selvom det er svinekød..:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej ! Mange tak for Din kommentar. Jeg har generelt ikke noget imod svinekød, men køber kun svinekød af god kvalitet, enten friland eller øko., synes kvaliteten af svinekød er for ringe i DK. det er ærgerligt, når vi producerer så meget af det. Grunden til at jeg ikke havde lyst til at lave bolognaise af svinekød, skyldes nok, et traume fra min barndom, hvor min venindes mor ofte serverede kogt hakket svinekød til spaghetti og ketchup. Lugten af kogt svinekød minder mig om den ret, puha!
      Har dog aldrig prøvet at grille karbonader, men er sikker på at det smager skønt med BBQ sauce og ost, uhmm! God weekend til dig, kh. eva

      Slet