lørdag den 24. marts 2012

Pizza med mozzarella og parmaskinke


En god gammel klassiker, lavet på gode ingredienser. 



2 store pizze: 

2 1/2 dl. vand
25 g. gær
2 tsk. groft salt
200 g. italiensk durummel
150 g. italiensk hvedemel

Tomatsauce:
1 løg
2 fed hvidløg
1 spsk. olivenolie
2 spsk. balsamico (rød)
1 dåse hakkede øko.tomater
1 tsk. rørsukker
Salt & peber

Topping:
2 kugler mozzarellaost
2 tsk. tørret oregano
salt og peber
1 spsk. olivenolie
Parmaskinke ca. 100 g.
50 g. hel parmesanost
2 håndfulde rucolasalat.

Fremgangsmåde:
Dej: hæld vandet i en skål og opløs gæren heri. Tilsæt salt og durummel. Rør hvedemel i lidt ad gangen, og ælt til dejen er sammenhængende, men stadig lidt fugtig.
Del dejen i to stykker og rul hvert stykke ud på et stykke bagepapir i en diameter på ca. 30 cm.
Lad dejen hæve her imens fyldet laves.

Blank hakket løg, hvidløg i olivenolie i en gryde. Tilsæt balsamico og reducer til det næsten en væk. Kog saucen ved svag varme under låg i ca. 10 min. blend og smag til med sukker, salt og peber. 

Tænd ovnen på 300 g. og lad de tomme bageplader blive varme i ovnen. Har du et bagestål, eller en pizzasten, bruger du selvfølgelig det. 

Fordel et tyndt lag tomatsauce på dejen og læg mozzarella i skiver på. krydr med oregano, salt og peber. dryp olien over og løft forsigtigt bagepapir og pizzaer over på de varme bageplader. Bag en pizza ad gangen i ca. 12 min.

Top med parmaskinke, parmesan som du høvler med en kartoffelskræller, samt rucola og lidt olivenolie samt oregano. 

4 kommentarer:

  1. Uh, min yndlingspizza! Dem har jeg lige spist et par af i Italien ;) Mums!

    SvarSlet
  2. Hej :-) Tak for Din kommentar, ja den er bare super lækker den pizza ! Og i Italien smager de bare bedst..
    kh. eva

    SvarSlet
  3. Denne pizza er så lækker. Da min mand og jeg havde bryllupsdag den anden dag og jeg spurgte ham hvad han kunne tænke sig til middag, valgte han denne pizza:-) så vil bare sige tak for opskriften. Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth ! Sikke en dejlig kommentar, mange tak for det, glæder mig at I synes om pizzaen, og hjertelig tillykke med bryllupsdagen :-) kh. Eva

      Slet