onsdag den 29. marts 2023

Spinattærte med ost & bacon

 I sidste weekend fik jeg en lignende tærte hos min veninde, Trine. En af hendes veninder havde medbragt den til en fælles buffet. 

Spinattærte har jeg fået før, men denne er en af de bedste jeg har smagt, og jeg fik heldigvis lov til, at få opskriften. 

Den er proppet med spinat, det er bl.a. det som gør den speciel. 
Jeg endte med at ændre lidt i forholdet af ingredienser, ud fra, hvad jeg havde i køleskabet. Den blev stadig mega god!

Spinattærte til 4 pers. i 28 cm. tærtefad:

1 grov tærtebund:
100 g. stuetempereret smør (godt øko. smør, ikke blandingsprodukt)
130 g. hvedemel
50 g. grahamsmel
1/2 tsk. groft salt
3 spsk. vand 

Fyld:
200 g. bacon i små tern
500 g. helbladet spinat fra frost (optøet)
1 fed hvidløg, presset
1/2 dl. mælk
Æggemasse:
2 æg
1/2 tsk. muskatnød 
100 g. 9% creme fraiche
1 dl. piskefløde (eller madfløde)
1 dl. mælk
100 g. Puck feta
100 g. revet cheddar 

Fremgangsmåde:
Alle ingredienserne til tærtedej røres sammen. Dejen rulles ud til en cirkel og lægges i en tærteform. Prik dejen med en gaffel. Tærtebunden forbages i 6 min. ved 200 g.

Spinaten knuges fri for vand. 

Bacon svitses, til det er helt sprødt. 
Hvidløg tilsættes og steges med i 2 min. Tilsæt spinaten og mælk og lad det simre uden låg i 10 min. ved medium varme. 

Pisk æggemassen sammen (der skal ikke salt i. Ost og bacon salter)

Bred spinatblandingen ud over den forbagte tærtebund. Smuldr feta udover. Hæld æggemassen ud over. Drys med revet cheddar. 
Bag tærten i en 200 g. varm ovn i ca. 30 min. eller indtil æggemassen er hævet op og osten er gratineret. 

Server en grov kålsalat til. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar