mandag den 20. marts 2023

Boganmeldelse af den prisvindende kogebog `SULTEN`

 

Reklame, da bog er modtaget i gave fra Lindhart & Ringhof
Jeg anmelder kun bøger, som falder i min smag. Modtager jeg er bog som for mig er uinteressant, forbigår jeg den i tavshed.

SULTEN er den uundværlige grundkogebog, til alle der netop er flyttet hjemmefra, men bogen er også interessant for erfarne køkkenentusiaster, da den indeholder 230 LÆKRE OPSKRIFTER, RIGTIG fint illustreret, så man får lyst til at lave det hele i bogen. 
Jeg er oprigtigt imponeret over bogen, det er en af de fineste kogebøger jeg har set og den skal helt sikkert følge min søn, den dag han flytter hjemmefra. 
Bogen er af den Norske kok, Jan Nykvist, og er den 4. bog han udgiver. Bogen er nomineret til `Årets Kogebog` og den titel er den bestemt værdig.

Bogen viser med billeder, hvordan du tilbereder en ret step, by step. Derfor var jeg spændt på, at teste den på min mand og søn, som fik køkkentjansen i aftes uden min indblanding. 

Min mand synes ofte, at det er svært at kokkerere efter nedskrevne opskrifter, da det virkelig skal pensles ud for ham, for at han føler sig tryg i det. (I øvrigt noget jeg selv gør mig umage med, når jeg udvikler opskrifter til bloggen her). 

De fik lavet sprød sesamkylling og det gik rigtig fint med at bruge bogen, især pga. de illustrationer der er i bogen. 




Her er opskriften, som vi virkelig var vilde med, alle 3:

Sprød sesamkylling til 4 pers.:

600 g. kyllinge inderfilet
2 æg
2 dl. majsmel
2 dl. hvedemel
1/2 tsk. salt
1/2 tsk. friskkværnet sort peber
1/2 tsk. chiliflager
2 spsk. paprika
1 dl. rapsolie eller olivenolie

Sauce:
1 løg, hakket fint
2 fed hvidløg, presset
2 spsk. olivenolie
1 spsk. sesamolie
3 spsk. riseddike
3 spsk. honning
3 spsk. ketchup (gerne Heinz)
2 spsk. farin
4 spsk. soyasauce
2 spsk. ketjap Manis (sød soyasauce)
1/2 tsk. srirachasauce
saften fra 1 lime

Topping:
2 spsk. sesamfrø
2 forårsløg, skåret i tynde skrå skiver

Tilbehør: jasminris

Fremgangsmåde:
Tag 2 skåle frem. Pisk æg sammen i den ene og bland mel og krydderier i den anden.
Vend kyllingestykkerne først i æg og så i melblandingen.
Steg kyllingestykkerne i olie på en pande. Flyt dem over på køkkenrulle, efterhånden som de er stegt færdige.

Kog ris, efter pakkens anvisning.

Sauce: løg og hvidløg blankes i olivenolie. Tilsæt alle de øvrige ingredienser til saucen og lad det småsimre i 5 min. 

Læg alle de færdigstegte stykker kylling i en stor pande. Hæls saucen over og lad det simre stille i et par minutter, til kyllingen igen er varm indeni. 

Server med ris og et drys sesam samt forårsløg.

Link til bogen: HER!








Ingen kommentarer:

Send en kommentar