mandag den 30. november 2020

Stegte sild i eddikelage


 

Jeg er vild med stegte marinerede sild, og laver du dine egne, får du en virkelig velsmagende sild, som er langt bedre end købevarianten fra supermarkedet. 

Det tager ikke lang tid at lave sådan en portion, så der er ingen undskyldning for ikke at lave dem selv. 

Sildene kan holde sig en uges tid på køl. Og jeg vil anbefale, at de som minimum når at trække smag et døgns tid før du serverer dem. 

Stegte marinerede sild, 6 stk. 

6 sildefileter (dobbelte) 
Dijonsennep
Salt & peber

Eddikelage: 
5 dl. eddike
1 dl. vand
180 g. sukker
5-6 små laurbærblade
15 sorte peberkorn
10 hele kryddernelliker
1 stort rødløg 
+ evt. strimler af appelsinskal samt 1 kanelstang 

Til panering: 2 dl. rugmel

Pynt: friske dildkviste. 

Fremgangsmåde: 
Klip rygfinnnen af sildene. Bred dem ud på et skærebræt med indersiden opad. Krydr dem godt med salt og friskkværnet peber. Smør den ene side med dijonsennep og fold den anden side over. 
Vend sildene i rugmel. 

Varm en pande godt op og smelt ca. 20 g. smør deri. 
Læg sildefileterne på panden og læg et grydelåg (som er mindre end panden) helt ned på sildene, for at give dem et let pres imens de steger, så de ikke åbner sig. Steg 3 min. og vend dem og læg igen låget på dem, imens de steger færdig i ca. 3 min. mere. 
Læg dem i et højt fad eller lign. 

Kog eddikelagen op, til sukkeret er smeltet. Tag gryden af varmen. Læg skiver af rødløg i den varme lage og lad dem trække i 5 min. Hæld lagen over sildene. Afkøl let og sæt dem på køl. 
Holdbarhed ca. 7 dage i køleskab. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar