fredag den 6. november 2020

Vaniljekranse sprøde og lækre

 

Jeg er først begyndt at spise småkager her inden for de sidste par år. I min barndom - og senere hen, sagde det mig absolut ingenting. Jeg har altid valgt en chokoladekage, gulerodskage, Banankage eller lign. Sidstnævnte er faktisk den kage som oftest bliver bagt i de danske hjem, vidste du det? 

Vaniljekransene er da også mest til ære for min søn og mand, men de smager bare dejligt med mandelmel, som gør dem ekstra sprøde. 

Opskriften er inspireret af Mette Blomsterbergs. Dog har jeg brugt hjemmelavet mandelmel, hvor skallen ikke smuttes af, så får man en lidt grovere mel og en lidt mørkere dej. Og så dobbelt så meget vanilje. 

Dejen kan være lidt sej at sprøjte ud, så du har brug for en stærk sprøjtepose, enten en af stof og ellers dem i plast fra “Abena” (kan købes i Normal butikkerne) den holder. 

1 dåsefuld vaniljekranse: 

200 g. stuetempereret smør

1 vaniljestang

180 g. sukker

1 æg

75 g. mandler, blendet til “mel” (ikke smuttede)

250 g. mel

Fremgangsmåde:

Pisk det bløde smør med sukker og vaniljesukker. Tilsæt ægget og pisk det luftigt. 

Blend mandlerne så fint du kan, uden at det bliver til mandelsmør. Vend det i dejen. Sigt melet i og rør det sammen. 

Fyld dejen i en sprøjtepose, isat en stjernetylle str. 10 eller 11. 

Sprøjt ringe ud på en bageplade med bagepapir på ca. 6 cm. i diameter. 

Bag ved 200 g. i 10-12 min. eller indtil vaniljekransene er let gyldne. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar