søndag den 31. maj 2020

Hjemmelavede Bubblewaffles




Forrige år købte jeg et bubblewaffle-jern i NETTO på spot til 129,- kr. Der skulle så gå næsten 2 år før jeg fik det i brug. Sådan er det, når man altid har tusind køkkenprojekter i kø. 

Men i aftes sagde min 10 årige søn, at han gerne ville prøve at lave bubblewaffles, så nu skulle det altså være. Har du ikke selv et bubble-jern, så fortvivl ikke, du kan sagtens bruge et almindeligt vaffeljern. 

Vaflerne er lige blevet nydt af min søn og hans klassekammerat og de var meget glade og tilfredse med resultatet. 
Jeg har lavet en vaffeldej inspireret af min dej til buttermilkpancakes, bare tilsat smør, for den smager bare så godt. 
Vi havde købt en mega lækker italiensk karamel-is fra Netto, som blev toppet på vaflerne sammen med friske jordbær, hindbær, guf og en masse andet.

Bubblewaffles 5 stk.:

2 æggeblommer
2 dl. kærnemælk
1 spsk. sukker
1 spsk. vaniljesukker
30 g. smeltet smør
3 dl. mel
1/2 tsk. fint salt
1 tsk. natron
2 stiftpiskede æggehvider

Guf: 
1 æggehvide
50 g. hvidt sukker

Topping forslag;  friske hindbær & jordbær, smeltet chokolade, kitkat, Toms skildpadder, krymmel, karamelsovs, Smarties, hakket dajm, kinder bueno, macarons, kokos, nutella osv, osv....

Fremgangsmåde:
Pisk æggeblommer med kærnemælk, sukker og vaniljesukker. Tilsæt det smeltede smør, natron og salt og rør melet i, til alle klumper er væk. 
Vend de stiftpiskede hvider i. 

Varm dit vaffeljern godt op og bag vafler af 3 store spsk. dej pr. stk. Det tager ca. 5 min. at bage en vaffel. Den skal være gylden og sprød udenpå. 

Imens du bager vaflerne kan du lave guf; pisk hviden stiv og tilsæt gradvist sukkeret og pisk indtil guffen er sej og blank. 

Top den lune vaffel med lækker is, bær, guf og den topping du ellers foretrækker. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar