mandag den 12. april 2021

Bikuber med nutellafløde og chokoladechunks

 
Kender I det, at man har æggehvider til overs og at de altid bliver brugt til at lave kyskager, som man ender med at smide ud, fordi ingen gider spise dem? 

Sådan går det ofte hjemme hos os. 
Så var det, at jeg kom i tanke om, at det er virkelig mange år siden, at jeg sidst har smagt bikuber, så de er nu blevet lavet to gange inden for den seneste tid. Og se smager bare SÅ godt synes jeg.
Disse bikuber er til min kære svigermor som trænger til lidt kærlig opmuntring i denne tid. 

Bikuber med fyld af nutellafløde og chokolade 6 stk. 

120 g. æggehvider
150 g. hvidt sukker
1 spsk. vaniljesukker 

Fyld: 
2,5 dl. piskefløde
3 spsk. nutella
60 g. 70% chokolade, hakket groft. 

Fremgangsmåde:
Pisk hviderne stive. Tilsæt sukkeret gradvist og pisk i 5-7 minutter til massen er sej og blank. 

Vend en muffinsform på hovedet. 
Smør 3 af formene godt med smør og drys et lag mel over. 

Sprøjt din marengsmasse op omkring formene. Husk at sætte dem med afstand som her på billederne, da de hæver lidt under bagning. 


Bag dem på andennederste ovnrille ved 100 grader varmluft i en time og 25 min. Mærk om de er færdige, ellers giv dem lidt ekstra tid. De skal føles tørre og ikke have en klistret overflade. 
Afkøl dem helt og brug en lille skarp kniv til forsigtigt at løsne dem nedefra. 

Pisk fløden til en ret fast flødeskum. Rør nutella og hakket chokolade i. Fyld det i dine bikuber. 
Sæt dem på køl til de skal spises. 
Drys med kakao gemmen en sigte og pynt evt. med en spiselig blomst. Mine blomster er fæstnet med lidt af marengsmassen jeg havde til overs. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar