fredag den 23. april 2021

Boganmeldelse Jamie i Italien & en gang ægte pasta Carbonara




I efteråret sidste år modtog jeg denne fine kogebog i gave fra forlaget Lindhardt & Ringhof. 

En stresssygemelding har forsinket min anmeldelse af bogen - men bedre sent end aldrig. Bogen er da stadig hans nyeste værk og kan købes i boghandlere landet over. 

Jamie Oliver er et af mine store forbilleder, så jeg blev glad da jeg modtog bogen. I forvejen har jeg en del af hans kogebøger og knuselsker dem. Jamie kan noget med smag og præsentation af sin mad, som jeg er meget inspireret af. 

Før bogens tilblivelse rejste Jamie rundt i Italien i 2 år og besøgte Nonna’er og mammaer (bedstemødre & mødre) og kokkererede sammen med dem i deres egne køkkener. Jamie ønskede at sikre sig de små kulinariske skatte, som kvinderne gemte på, for at de ikke gik tabt med tiden. Bogen repræsenterer sjælen i det italienske køkken, det tør jeg godt love! 

Jeg har valgt en opskrift ud fra bogen som jeg gerne vil dele med jer, nemlig denne klassiske Carbonara, som jeg tror er ukendt for de fleste danskere, som nok kun kender den i flødevarianten. Den hedder i øvrigt “Panna é pancetta” har Randi fortalt mig, og det ved hun, fordi hun har boet i Italien i 45 år. Tak for den oplysning, Randi☺️

Jeg har lavet opskriften præcis som Jamie, lige bortset fra, at jeg har fordoblet baconmængden efter ønske fra min søn og mand. 

Det er vigtigt for smagen med gode råvarer, når retten er så simpel. En ost i et helt stykke, øko. æg, pasta osv. 

Klassisk Carbonara til 4 pers: 

160 g. Røget pancetta (kan erstattes af en god øko. tørsaltet bacon i et helt stykke) 

300 g. tørret øko. spaghetti eller bucatini

2 store øko. æg, stuetemperatur 

50 g. revet parmesan 

2 g. peber jeg foretrækker den grove peber fra Santa Maria, den har dejligt knas


Fremgangsmåde: 

Pancetta’en skæres i mindre tern og steges sprød i olivenolie. 

Er der meget fedt på panden suges lidt op med køkkenrulle. 

Kog spaghettien i saltet vand til den er al’ dente (med bid) det er vigtigt med det “bid” for blød overkogt pasta er komplet uinteressant. 

Træk spaghettien op af gryden med en tang og kom det direkte over på panden sammen med det som hænger ved, af stivelsesrigt kogevand. Vend det godt rundt og tag panden af varmen. Vigtigt! Vent nu i 2 min. til det er kølet lidt af før du tilsætter æg, ellers bliver det til scrambled eggs. Rammer man rigtigt bliver de silkebløde og elegante. 

Pisk æggene sammen med næsten al osten (gem lidt til topping) vend æggemassen i det hele og vend det godt rundt. Juster med pastavand til det er cremet og lækkert i konsistens. Vend peberet i og smag til med flagesalt og evt. mere peber. 

Nyd med det samme. 

Her er øvrige retter fra bogen som jeg glæder mig til at prøve snarest:

Jødiske artiskokker
Stracotto - okse ragú med pasta
Tun alla milanese
Pestobrød
Gianduja, original nutella 
Pæretærte med hasselnød
Limoncello Tiramisu 


Jeg kan på det varmeste anbefale bogen som virkelig frister på stort set alle sider. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar