søndag den 7. oktober 2012

Pæretærte med mandelmazarin





Denne tærte har jeg fundet inspitation til hos http://spisekammer.blogspot.dk/

Den er FANTASTISK! Den bliver helt sikkert en favorit her i huset.

Jeg har ændret lidt på forholdet af ingredienser i forhold til den originale opskrift. Bl.a. har jeg sukkeredigeret kagen. Jeg skriver den som jeg lavede den:

Pæretærte med mandelmazarin (1 stk.)

Mørdej:

150 g. mel
75 g. mandelmel (blend mandlerne fint)
100 g. koldt smør
50 g. flormelis
1 æg


Skær smørret i mindre stykker og smuldr det i melet. Tilsæt flormelis og derpå æg.
Ælt det hele sammen. Form en klump af dejen, svøb den i husholdningsfilm, pres den flad og læg den i køleskabet i min. 30 min. Smørret i dejen skal stivne, så den bliver lettere at arbejde med.

Mazarinmasse:

300 g. marcipan
150 g. sukker
140 g. smør
3 æg (stuetempererede)
2 dåser syltede pærer 
50 g mandelflager

Overtræk/pynt:
100 g. smeltet mørk chokolade

Tilbehør: flødeskum, is eller creme fraiche


Marcipan, sukker, smør og æggene piskes sammen til en jævn og glat masse. 

Når bunden er rullet ud og lagt i tærteformen, fordeles mazarinmassen henover den. 

Herefter drænes pærerne i en si. (Pærerne skal duppes tørre, hvis de er for våde tager det længere tid at bage kagen færdig)

Tryk pærerne lidt ned i mazarinmassen. Drys herefter mandelflagerne ud over tærten. 




Bag den nederst i en forvarmet ovn ved 175° i cirka 45 minutter. Bagetiden kan variere afhængig af ovn, så første gang du laver den skal du følge med. Mazarinmassen skal være færdigbagt i midten af tærten inden du tager den ud. 

Når tærten er færdig tages den ud og sættes til at køle af. Imens smeltes chokoladen til at pynte tærten med. Pynt tærten med den smeltede chokolade på din foretrukne måde.





Et Voila !!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar