tirsdag den 6. september 2022

Stegte ris med æg

 

Kender I det, at man får ustyrlig lyst til noget man har spist meget af, dengang tilbage i 80’erne?

Jeg begyndte at lave mad på egen hånd, allerde som 7 årig. Dengang var det ofte stegte ris, med alverdens krydderier og grøntsager. Krydderierne var et mix af alt muligt, som ikke passede sammen, men jeg synes alligevel dengang, at jeg slap godt fra det. 

I dag fik jeg lyst til at lave stegte ris, som man får dem på kinesiske restauranter. Det smager jo bare så godt, i al sin enkelthed. 

Portionen indeholder 525 kcal. og er en fin, mættende frokostret. 

Stegte ris med æg og grøntsager til 1 pers. 

1 dl. jasminris (rå vægt)

1 spsk. sesamolie

1 mellemstor gulerod 

1 æg

2 spsk. majskerner

1 tsk. soya

50 g. ærter fra frost

Salt & friskkværnet peber

Fremgangsmåde:

Risen skylles godt indtil vandet er klart. Hældes i en gryde og overhældes med koldt vand, til det står 1 cm. over risen. Drys 1/2 tsk. groft salt over og kog under låg ved svag varme i 10 min. Bred risen ud på en tallerken og stil den på køl, imens du ordner guleroden. 

Skræl guleroden og skær den i små tern. 

Varm sesamolien op på en rummelig pande. Steg gulerodsternene i et par minutter og knæk ægget ud på panden. Skrab godt på panden, til ægget er scrambled. Tilsæt soya, ris og majs. Steg videre imens du skraber på panden. Når risene begynder at ‘afgive små pop-lyde og er blevet godt ristet, tilsættes ærterne og der steges videre i 1 min. 

Smag til med salt og peber. Server med det samme. Drys evt. lidt sesam over. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar