torsdag den 11. marts 2021

Vildtragout / Vildtgryde

 


For snart halvandet år siden, fik jeg en baljefuld rådyrkød af min mands kollega, Robert. Selvskudt og en slags fødselsdagsgave til min mand. 

Der var en ryg, to styks klump af kølle og en portion fraskåret kød til hak. 

Jeg har selvfølgelig kigget på kødet hundredevis af gange, når jeg har hentet andre ting i fryseren og har hver gang tænkt; næste uge laver jeg en ret med vildt, men først i går fik jeg omsider taget de to styks klump op. 

Det kom der en gang dejlig ragout ud af. 

Vildtragout til 4 pers: 

150 g. bacon i tern

700 g. kød af klump fra rådyr 

Hvedemel

1 stort løg i både

2 fed hvidløg, halveret på langs

2 kviste frisk rosmarin

100 g. knoldselleri i tern

3 mellemstore gulerødder, i skiver

2 laurbærblade

5 knuste enebær

3 dl. rødvin

4 dl. vand

10-20 g. danablue eller anden blåskimmelost

2 dl. piskefløde 

Ribsgelé / salt & peber

250 g. champignoner

Tilbehør: ovnkartofler eller kartoffelmos 

Waldorfsalat

Tyttebærsyltetøj 

Fremgangsmåde:

Kødet skæres i tern af ca. 2 x 2 cm. Det vendes i 1 dl. hvedemel krydret med salt & peber. 

Bacon steges sprødt i en rummelig stegegryde. Fisk det op og læg det på en tallerken men lad baconfedtet være i gryden. 

Steg kødet i baconfedtet i små portioner ad gangen, så det får stegeskorpe og ikke kommer til at koge. Læg det efterhånden op på tallerkenen til baconen. 

Hæld kød og bacon tilbage i gryden og tilsæt løg, hvidløg, selleri, gulerod og krydderier. Hæld rødvin på og lad det reducere til der er ca . 1 cm. tilbage. Hæld vand på og læg låg på. Skru ned for varmen så det kun lige småbobler. Lad det simre i 2 timer. 

Tag låget af tilsæt fløde. Smag til med blå ost og rigeligt ribsgelé. 

Halvér champignonerne og steg dem gyldne i smør på en pande. Rør dem i ragouten og server med det valgte tilbehør. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar