onsdag den 17. marts 2021

Vildtfrikadeller med bacon i vildtsauce

Som jeg beskrev i forrige Indlæg er jeg i gang med at tømme fryseren for vildt. Denne gang kom turen til det kød jeg har fået til hak (fra buk) og det var jo oplagt at bruge til en gang vildtfrikadeller. 

Der var hele 700 g. da jeg fik det kørt gennem min kødhakker, så vi har haft mad til 2 dage. 

Vildtfrikadeller til 5-6 pers.:

700 g. hakket kød af f.eks. buk

100 g. bacon i små tern, stegt sprødt 

1 æg

1/2 æble, revet

8 knuste enebær

1 spsk. tørret timian

2 fed hvidløg, revet 

1 løg, revet

1,5 stk. salt / friskkværnet peber

6 spsk. mel

8 skiver bacon (til omvikling af frikadeller)

Tilbehør: kartofler eller rodfrugtens, tyttebærsyltetøj, waldorfsalat og evt. grøn salat vendt i mormordressing (fløde tilsmagt med eddike og sukker) 

Denne svampesauce tilsmagt med danablue og ribsgelé

Fremgangsmåde:

Kødet røres med æg, løg, æble, hvidløg, stegt bacon, krydderier samt mel. 

Formes til store frikadeller og omvikles med et stykke bacon. 

Steg frikadellerne i smør og olie på en pande ved høj varme, i Et par minutter, til de får god farve og vend dem og steg et par minutter mere. Tag frikadellerne af panden imens de stadig er bløde og rå indeni. Lav nu saucen; 

Der er link til saucen ovenover i ingredienslisten. Når saucen er færdig, smages den til med blå ost og rigeligt med ribsgelé. Frikadellerne lægges i saucen og simrer færdig under låg i ca. 10 min. 





 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar