søndag den 3. januar 2021

Pasta med kylling og tomat

 

Jeg sad og bladrede i en gammel opskriftsbog fra Karolines Køkken i går og fandt en opskrift på pasta med kalkun i tomatsovs, som jeg ofte lavede, da jeg lige var flyttet hjemmefra i starten af 90’erne. Jeg blev helt nostalgisk og fik lyst til at prøve retten igen, så den har vi fået til aften, i en lidt anden og mere forfinet udgave, men den smager bare endnu bedre. 

Pasta med kylling og tomat til 4 pers;

400 g. frisk pasta

2 store kyllingebrystfileter

1 dåse hakkede tomater

2løg + 2 fed hvidløg, finthakkede 

25 g. smør

1 spsk. tørret basilikum

1 spsk. tørret oregano

2 spsk. balsamico 

2 tsk. sukker

Salt & friskkværnet peber

250 g. små friske cherrytomater, halveret 

Topping:

100 g. revet ost (mozzarella eller emmentaler)

1/2 potte basilikum

Revet skal af 1 øko. citron

Fremgangsmåde: 

Løgene steges klare i smørret i en dyb pande. Tilsæt basilikum og oregano og derpå balsamico. 

Tilsæt de hakkede tomater fra dåsen samt sukker. Lad det simre under låg i en 10 minutters tid. 

Sæt saltet vand over at koge til pasta. Kog pastaen al dente. 

Skær kyllingebrystfileterne i mindre tern og tilsæt dem tomatsovsen. Efter 5 min. tilsættes de friske halverede tomater og der koges videre i 1 min. uden låg. Tag straks panden fra varmen. Smag til med salt og peber. 

Anret pastaen i 4 dybe tallerkener. Top med tomatsovs og revet ost, blandet med friskhakket basilikum og revet citronskal. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar