onsdag den 16. december 2020

Brioche Nutellastjerne med ristede hasselnødder

 

Formiddagen er gået med at lave denne nutellastjerne som hævede imens jeg gik en time i skoven. Det er bare med at komme ud og få en bid af lyset, imens det er der. I dag tittede solen endda frem, efter flere dage (eller uger) uden. 

Stjernernen er langt fra perfekt i udseende, det er første gang jeg giver mig i kast med sådan en, så sno-teknikken skal lige øves et par gange, tænker jeg, men I får den alligevel, for den smager himmelsk. 

Jeg har brugt en brioche-dej og så har jeg fyldt den med lækre ristede hasselnødder. 

Nutellastjerne med ristede hasselnødder til ca. 6 pers

100 g. smør (godt øko, smør, ikke blandingsprodukt)

1,5 dl. vand

25 g. øko gær

1 tsk. flagesalt

1/2 tsk. stødt kardemomme 

1 dl. grov hvede

4 dl. sigtet speltmel (eller hvedemel)

Fyld: 

250 g. nutella

75 g. hasselnøddekerner

1 æg til pensling.

Fremgangsmåde: 

Smelt smørret i en lille gryde. Tilsæt vandet og afkøl til “lillefingervarmt” hæld det i en røreskål og tilsæt gær, salt og kardemomme. Når gæren er opløst tilsættes det grove hvedemel, imens maskinen rører, så gradvist hvedemelet, til dejen er blød og blank. 

Lad dejen hæve tildækket i 1/2 time. 

Imens dejen hæver, rister du hasselnøddekernerne i ovnen ved 200 grader i 8 min. Afkøl og nuldr hinderne af i et (rent) viskestykke. Hak dem groft. 

Del dejen i 3 lige store dele - vej evt. af. Og tril til tre kugler .

Rul den første kugle ud, på et stykke bagepapir, så det ligner en tynd pizzabund. Smør halvdelen af nutellaen på, næsten ud til kanten. Drys også halvdelen af de hakkede hasselnøddekerner ud over nutellaen. 

Rul en bund mere ud på et melet køkkenbord og flyt den forsigtigt over på den anden bund med nutella og nødder. Smør resten af nutellaen på den nye bund og drys med nødder. 


Rul den sidste bund ud på køkkenbordet og læg den ovenpå de andre to. 

Placer en tallerken ovenpå bundene og skær dejkanten af hele vejen rundt. 


Placer en udstikker (eller en kop) i midten af dejcirklen. Skær først 4 snit diagonalt om udstikkeren og i hvert felt skæres nu 3 snit med samme mellemrum.


Sno nu to dejstykker ad gangen ind mod hinanden en enkelt gang og saml enderne forneden. 


Fjern til sidst udstikkeren og lad stjernen hæve et lunt sted i en times tid. 

Pensl med sammenpisket æg og bag stjernen midt i en 185 grader varm ovn (varmluft) i ca. 15-18 min. eller indtil den er gylden. 

Nyd den lun og drys evt. med lidt siet flormelis.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar