lørdag den 12. december 2020

Sarah Bernhard Kager med kaffecreme


Så fik jeg lavet endnu en portion Sarah Bernhard Kager, og denne gang gik det så nemt, modsat første gang, hvor jeg virkelig havde problemer med at smøre cremen pænt op.

De to omstændigheder som gjorde det nemmere denne gang, var, at cremen kun blev nedkølet til fast, og ikke stenhård, samt at jeg brugte en almindelig stål-kniv til at smøre cremen på med, hvilket var min mands idé, og det gik super nemt. 

Opskriften er inspireret af Blomsterbergs, dog har jeg tilføjet kaffe og kanel til cremen, efter ønske fra min mand. Det kan man selvfølgelig bare udelade, hvis man ønsker den traditionelle kage. 

Hvis temperering af chokoladeovertrækket lyder for omstændigt, så springer du bare den del over, og smelter den blot over vandbad. 

Sarah Bernhard Kager med moccacreme, ca. 10 stk.:

2,5 dl. piskefløde

175 g. god chokolade, ca. 55 % (jeg har brugt callebaut 57%)

2 tsk. instant kaffe

1/2 tsk. stødt kanel

Makroner: 

100 g. hasselnøddekerner

230 g. sukker 

2 æggehvider 

Til overtræk: 

300 g. god mørk chokolade

Kandiserede violer til drys

Fremgangsmåde:

Hak chokoladen fint og hæld den i en skål sammen med kaffe og kanel. 

Kog fløden op og hæld den straks over chokoladen. Rør til chokolademassen er homogen. Sæt den på køl i 3 timer, uden at dække den til med film, så varme og fugt kan slippe ud. 

Makroner: kør hasselnøddekerner og sukker til fint “mel” i en foodprocessor. 

Pisk de to æggehvider let sammen med en gaffel. Tilføj hviderne til nøddemelet gradvist, indtil det får en grødagtig konsistens, tilpas til, at det ikke flyder ud. Måske skal du ikke bruge det hele af hviderne. 

Læg bagepapir på en bageplade og sæt med en ske eller en sprøjtepose som klatter af nøddemarengsen i en diameter på 5 cm. Husk at der skal være god afstand, da de vokser under bagning. 


Bag makronerne midt i en 170 grader varm ovn i ca. 10 min. Eller indtil de er gyldne. 

Afkøl dem helt. 

Tag cremen ud af køleskabet og pisk den op med håndmixeren. Den skal løfte sig og blive luftig og silkeagtig, men du skal kun piske i få sekunder. Piskes den for hårdt, bliver den smøragtig og sej. 

Tag en alm. smørekniv/spisekniv af stål og smør cremen på den flade side af makronen, i form som en lille top. 


Sæt kagerne på køl imens du tempererer chokolade. 

Hak chokoladen fint. 3/4 af chokoladen smeltes i intervaller af  10 sek. i microovnen. Når chokoladen er over 40 grader tages den ud og den sidste 1/4 af chokoladen røres i. Nu skal den afkøle til 32 grader og så en den klar til at overtrække med. 

Dyp kagerne i den smeltede chokolade - drys med kandiserede violer og stil dem koldt indtil de skal spises. 



2 kommentarer:

  1. Jeg har problemer med at cremen ikke tykner. Er forholdene mellem fløde/chokolade rigtige?

    SvarSlet
    Svar
    1. Undskyld, ser først din kommentar nu. Ja forholdet skulle passe, så måske var din creme ikke kold nok? Vh. Eva

      Slet