torsdag den 21. september 2017

Tofu-wok med broccoli og bønnepasta


4 dage om ugen er der vegetarmad på menuen hjemme hos os.
Nogle i familien skal stadig lige vænne sig til mit forholdsvis nye tiltag, så det kræver gode smagfulde og mættende retter, hvis mine drenge skal overbevises.
100 % vegetar bliver jeg aldrig. Jeg elsker et godt stykke kød, men udvalget af ordentligt kød i mit nærområde er minimalt, og jeg blev i foråret så træt af at spise gaspakket kød, og kød med alt for lang holdbarhed, at jeg besluttede, at nu skulle det være slut med det, så hellere undvære!

Jeg glædes til gengæld over det store udvalg af økologiske (billige) grøntsager jeg kan hente hos SKYTTES som har gårdsalg tæt på hvor jeg bor.

Det har taget mig et par forsøg at lære at holde af tofu. Til gengæld elsker jeg det nu, hvor jeg har lært at tilberede det, med forskellige smage og sprød konsistens.
Retten som jeg deler her, er inspireret af en glutenfri diæt jeg var på sidste år, fra Forever Living, for at teste, om udeholdelse af gluten, kunne nedtone min pollenallergi.

Den smager simpelthen så godt (ikke mindst pga. dressingen!) at den fortjener en plads på bloggen.
Og til jer som måtte være i tvivl, man kan godt blive mæt af vegetarmad :-)

Tofu-wok til 4 personer:
400 g. tofu
200 g. bønnepasta (min favorit er den grønne ærtepasta)
2 broccolihoveder

Dressing:
4 spsk. sesamolie
4 spsk. sød chilisauce
4 spsk. balsamicoeddike
2 spsk. soya
saft fra 1 lime
sort peber, friskkværnet

Evt. frisksnittet forårsløg til topping, samt ristede sesamfrø

Fremgangsmåde:
Skær tofuen i tern og steg den sprød i olivenolie på en pande. Krydr med salt, peber, chili og paprika.

Kog bønnepastaen efter pakkens anvisning. Lad den dryppe af

Del broccolien i mindre buketter, skræl stokken og skær den i skiver. Damp det i saltet vand i 1-2 minutter. Lad det dryppe af

Pisk dressingen sammen, er den for syrlig, så smag til med lidt ekstra sød chilisauce.

Fordel bønnepastaen i 4 dybe tallerkener, top med broccoli, den sprødstegte tofu og evt. snittede forårsløg. Hæld dressingen ud over. Kværn lidt sort peber over til sidst.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar