mandag den 25. september 2017

Svampetærte med aubergine og bacon

Efteråret sniger sig stille ind på os, det er begyndt at blive tidligt mørkt om aftenen, og jeg får altid lyst til lidt tungere mad når det bliver køligere i vejret.

I formiddags havde jeg besøg af min gode veninde Mette. Programmet var fastlagt til en lang gåtur ud af de stille landeveje, der omgiver os her hvor jeg bor, lidt uden for Odense og frokost i mit køkken derefter.
Valget faldt på denne svampetræte. Jeg havde forberedt fyldet i morges, så det var super nemt lige at lægge det på mørdejen, da vi kom hjem, godt sultne med adskillige kilometer i benene.

Som tilbehør fik vi en salat, med vesterhavsost, vaniljesyltede nødder, pærer og ovnbagte tomater.

Tærten rækker til 4 personer, hvis der samtidig serveres en god fyldig salat til.

Svampetærte til 4 personer:
250 g. blandede svampe, børstet rene og skåret i strimler/skiver
150 g. aubergine
150 g. bacon i tern
2 mellemstore løg, i tynde ringe
1,5 dl. creme fraiche 38% eller 18%
75 g. revet emmentaler

1 mørdejsbund (kan købes på køl i de fleste supermarkeder)
lidt timianstilke

Tilbehør: en god grov salat.

Fremgangsmåde:
Lad mørdejsbunden ligge og få stuetemperatur i en tærteform.

Skær auberginen i 2 cm. tykke skiver, salt dem godt med groft salt og lad dem trække i 15 minutters tid. Tør saltet væk med køkkenrulle og skær den i tern på ca. 2 x 2 cm.

Steg bacon sprødt på en pande, fisk det op og læg det på køkkenrulle. Steg løgene bløde i baconfedtet.

Steg aubergine-ternene i olivenolie sammen med svampene, krydr godt med salt og peber.

Hæld bacon og løg tilbage på panden til auberginen og svampene og tilsæt creme fraichen.
Lad det simre i et par minutter og smag til med mere salt og peber om nødvendigt.

Riv osten ud over tærtebunden og fordel svampestuvningen derover.

Bag tærten ved 210 grader i ca. 15 min. eller indtil den er gylden i kanten. Drys lidt frisk timian over tærten.

Nyd med det samme med en god salat.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar