onsdag den 27. september 2017

Go´e gammeldags rosinboller


Junior havde en skolekammerat med hjem i dag, og havde bestilt store bløde boller.
Jeg har i lang tid tænkt på rosinboller, som det er en evighed siden jeg sidst har smagt, sådan på den gode gammeldags måde, med smør og kardemomme i, så sådan blev det.

Super lækre boller, som blev serveret med en kop varm chokolade med flødeskum. (og der var altså mange rosiner i bollerne, selvom kun 1 er synlig på billedet, ha..ha...)

9 store bløde rosinboller:
50 g. smør
2 dl. sødmælk
3/4 tsk. groft salt
2 spsk. rørsukker
1 tsk. stødt kardemomme
25 g. gær
1 æg
400 g. sigtet speltmel (eller hvedemel)
3 dl. rosiner

Til pensling: 1 sammenpisket æg

Fremgangsmåde:
Smelt smørret, tilsæt mælken og varm op til lillefingervarm. Tilsæt salt, sukker og kardemomme samt gær. Når det hele er opløst tilsættes rosiner, det halve af melet, derpå ægget og så resten af melet.
Ælt dejen godt, den er til den klistrede side, men sådan skal den være.
Drys lidt mel over dejen og lad den hæve i 30 min.

Hæld dejen ud på et meldrysset bord. Vend den et par gange i melet, til den ikke er så klistret mere.
Form til 9 boller og læg dem på en bageplade på bagepapir.
Lad bollerne hæve et lunt sted i 45 minutter.

Tænd ovnen på 210 grader.
Pensl bollerne med æg og bag dem midt i ovnen i 12-15 minutter eller indtil de er fine, store og gyldne. Nyd med koldt økologisk smør.

2 kommentarer:

  1. Kan man halvere mængden af gær og så lade den hæve på køl over natten?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kirsten, undskyld jeg først svarer nu, jeg får ikke længere besked på mail, når der kommer kommentarer til mine indlæg, så jeg havde ikke set dit spørgsmål. Ja jeg ville da prøve at koldhæve dem med halv mængde gær. Har dog ikke selv prøvet det, vh. eva

      Slet