fredag den 6. januar 2023

Flødekartofler med løg & hvidløg

 

Jeg opdagede lige, at jeg ikke har en opskrift på alm. klassiske flødekartofler på bloggen. Nok fordi jeg altid laver dem på slump. 

Her er de så, og er du mere til den italienske version med bl.a. tomater i (den er også rigtig god) så var den opskrift i forvejen på bloggen, du kan se den HER!

Vidste du, at konventionelle kartofler er sprøjtet massivt? Derfor går jeg aldrig på kompromis her, jeg køber altid økologiske kartofler. 

Flødekartofler til 4 pers.: 

1 kg. økologiske kartofler

1 løg

2 fed hvidløg 

2 tsk. groft salt

6 omgange peber fra kværn

2 dl. sødmælk 

5 dl. piskefløde 

Ovnfast fad på ca. 35 x 25 cm. 

Fremgangsmåde:

Kartoflerne skrælles og skæres i skiver på ca. 2 mm. tykkelse, evt. på mandolinjern. 

Løget halveres og skæres i tynde skiver. Hvidløgene presses. 

Bland kartofler, løg og hvidløg med salt og peber i det ovnfaste fad. 

Hæld mælken på og derefter fløden. 

Bages ved 185 grader varmluft i 1 time på 2. nederste ovnribbe. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar