søndag den 6. september 2020

Den dejligste hybenmarmelade med vanilje

Jeg havde helt glemt hvor dejligt hybenmarmelade smager. Selvom det tager lidt tid at rense 1 kg. hyben er det hele besværet værd og til gengæld kan du jo forsyne dig med alle de gratis hyben du vil i naturen, hvor de vokser primært i sandet jord ved kystnære områder.

Marmeladen smager dejligt mild med smag af vanilje og passer godt som topping på brød med blå ost eller anden (stærk) ost. Ellers på en nybagt bolle med smør.

Jeg har brugt lime i opskriften, den kan sagtens erstattes af citron, som jeg ikke lige havde.

2 glas hybenmarmelade:

500 g. hybenskaller (renset vægt)
2 dl. vand
1 vaniljestang
1 øko. lime
200 g. rørsukker

Atamon til skylning af glas.

Fremgangsmåde: skyl alle hyben godt. halvér hver enkelt, om du gør det lodret eller ækvator finder du ud af, når du lige har ordnet nogle stykker. Mærk hvad der føles nemmest. Skrab kernerne ud.
Hak hybenerne groft og put dem i en gryde med 2 dl. vand, limeskal og limesaft, samt kornene fra vaniljestangen og den tomme stang. Kog sagte under låg i ca. 20 min.
Tilsæt sukkeret og kog videre ved svag varme uden låg i ca. 10 min. Eller indtil marmeladen har den tykkelse du foretrækker. Jeg kan bedst lide, at den ikke er kogt for meget ud.

Skold syltetøjsglas og skyl dem i lidt atamon, som du kasserer derefter. Hæld marmeladen på glas og opbevar dem køligt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar