søndag den 26. juli 2020

Chokoladetærte med kirsebær og italiensk marengs🍒




Jeg er meget, meget begejstret over denne kage. Det er nok den bedste kage jeg har lavet til dato. Det er yndlingsingredienserne i forening. Den mørke chokolade, de søde kirsebær, den crunchy bund og den fløjlsbløde guf på toppen, det spiller bare totalt godt sammen.

Du kan evt. vælge at udskifte kirsebærrene med hindbær, det vil også klæde kagen rigtig godt.

Mørdejsbund og chokoladekage kan med fordel laves dagen før den skal serveres, så skal der bare guf på, når den skal spises.

Det er vigtigt, at der bruges en 27 cm. tærteform til kagen, ellers vil mængderne ikke passe. Jeg har brugt en tærteform med løs bund, den er genial synes jeg, når kagen skal flyttes over på et fad.

Chokoladetærte med kirsebær & italiensk marengs i 27 cm. springform til ca. 10 pers,:

Mørdej, 1/2 portion af denne mørdej

Chokoladekage:
3 æg
100 g. farin
3 spsk. kakao
175 g. smør
100 g. 70% chokolade

350 g. søde, modne kirsebær, vasket og duppet tørre.

Italiensk marengs - brug denne marengs

Fremgangsmåde:
Mørdejen gøres klar og lægges på køl. Følg opskriften jeg linker til ovenover, lav blot halv portion. Denne mørdej skal dog blindbages, dvs. rul dejen ud og fordel den i tærteformen. Læg et stykke bagepapir over dejen og fyld enten kikærter, ris eller linser i, så det vægter på bagepapiret.
Bag tærtebunden ved 185 grader i 10 minutter, midt i ovnen. Fjern bagepapir med fyld og bag videre i 5 minutter.
Når mørdejen er afkølet, laves chokoladebasen; pisk æggene med en håndmixer og tilsæt farin. Pisk godt og tilsæt kakao.

Smørret smeltes for svag varme i en lille gryde. Chokoladen hakkes. Tag gryden fra varmen og rør chokoladen i. Rør til den er helt smeltet. Afkøl den ved stuetemperatur og vend den i æggesnapsen.

Hæld chokoladeblandingen over den bagte tærtebund. Halvér kirsebærrene og udsten dem. Fordel dem over chokoladedejen med skæresiden opad.
Bag tærten ved 180 grader i 25-30 minutter, til tærten føles nogenlunde fast. Den må gerne være lidt blød i midten, men ikke flydende.

Afkøl den helt inden marengsen kommes på.

Fordel marengsen på, evt. som jeg har gjort med sprøjtepose og en fin tylle, eller smør den bare på med en dejskraber.

Brænd toppen af marengsen med en bunsenbrænder og drys med kirsebærstøv eller hindbærstøv.

Pynt evt. med lidt spiselige blomster. Det skal for en god ordens skyld nævnes, at de lyserøde blomster jeg har pyntet med, ikke er spiselige, det er hortensia, som man selvfølgelig ikke må spise. De blev fjernet efter jeg havde taget fotos af kagen😉

Ingen kommentarer:

Send en kommentar