torsdag den 16. juli 2020

Jordbærtærte - den bedste!


Jeg har netop købt en ny perforeret tærteform hos Nicoline ovre ved detgladekoekken.dk hun bor dejligt tæt på mig, så jeg tager ofte turen derhen efter bageartikler.
Jordbærtærten er inspireret af den smukke jordbærtærte fra nipunijulie.dk da jeg så den var jeg helt solgt og tænkte, at den måtte jeg forsøge at gøre efter.

Jeg har ændret lidt på den, ved bl.a. at reducere sukkermængden i mazarinmassen, væsentligt. Samt at lave en større portion chokoladeganache og lidt andre små justeringer.

Den er SUPER lækker og klart den bedste jordbærtærte jeg nogensinde har smagt.

Det er en tidskrævende kage at give sig i kast med, men den er hele indsatsen værd.
Jeg er totalt i fordybelse når jeg går i køkkenet og kreerer, hvadenten det er mad eller kager, det er  en dejlig mindful process for mig.

Jeg synes at mængderne passer perfekt til en 24 cm. springform. Bliver formen større, vil dit mazarinlag blive for tyndt (og måske for tørt?). Du kan selvfølgelig også vælge at lave kagerne i små portionsforme. Så vil jeg vurdere at der kan blive ca. 6.

Jordbærtærte til 8 pers i 24 cm. form;

konditorcreme:
2 dl. sødmælk
korn af 1 vaniljestang
3 æggeblommer
30 g. sukker
1/2 dl. sødmælk
25 g. maizena
2 dl. piskefløde (til flødeskum)

Mørdej:
300 g. hvedemel
80 g. flormelis
1 æg
175 g. koldt smør i tern
1/2 tsk. fint salt

Mazarinmasse:
140 g. blødt smør
100 g. sukker
de 3 æggehvider tilovers fra konditorcremen
100 g. smuttede, blendede mandler
125 g. groftrevet marcipan
1 nip fint salt

Chokoladeganache:
125 g. mørk chokolade
1/2 dl. piskefløde

Pynt: 1 bakke jordbær, høvlet hvid chokolade, spiselige blomster

Fremgangsmåde:
Start med cremen, den skal på køl et par timer inden brug.
2 dl. sødmælk, vaniljekorn samt den tomme vaniljestang varmes op i en lille gryde til lige under kogepunktet.
I en skål piskes de 3 æggeblommer med sukker, maizena og den 1/2 dl. mælk sammen til en klumpfri jævning. Den lune vaniljemælk hældes forsigtigt og langsomt i æggemassen imens du pisker godt. Hæld det hele tilbage i gryden og varm langsomt op til lige under kogepunktet, imens du bliver ved gryden og pisker hele tiden. Når cremen er tyknet som konsistens som ymer, tager du den straks af varmen og hælder i en kold skål. Læg et stykke plastfil ned på overfladen af den varme creme og sæt den på køl til den er helt kold.

Pisk fløden til skum. Pisk vaniljecremen godt igennem og vend flødeskummet deri. Sæt den tilbage på køl til den skal bruges.

Mørdej:
Alle de tørre ingredienser blandes. Det kolde smør smuldres i, til massen er grynet. Ægget slås ud deri og dejen samles hurtigt. Ikke ælte længe. Pres dejen flad og film den ind. Så på køl i en halv time.

Mazarinmasse:
smør og sukker piskes godt sammen. se 3 æggehvider tilsættes og der piskes godt igen, til massen er luftig. Tilsæt mandelmel, salt og revet marcipan og vend det forsigtigt sammen.

Mørdejen udrulles og formes i en bageform på 24 cm. resterende dej skæres fra (kan gemmes i fryseren eller bruges til hindbærsnitter) Mørdejen skal ikke forbages! Mazarinmassen fordeles over mørdejen og tærten bages midt i en 200 g. varm ovn i 15-20 min. eller indtil den er let gylden. Min kunne godt have fået et par minutter mere i ovnen, den er til den lyse side.
Afkøl den på køkkenbordet.

Chokoladeganache:
Hak chokoladen fint. Lun fløden, men den skal ikke koge. Hæld den varme fløde op i chokoladen og rør den blank og ensartet.
Smør chokoladen på kagen.

Fyld din konditorcreme i en sprøjtepose med stjernetyl og dekorer kagen med den.

Skyl jordbærrene og fjern stilken. Dup dem forsigtigt tørre. Skær dem i kvarte på den lange led og fordel dem i midten af kagen. Pynt med spiselige blomster og høvlet hvid chokolade -eller anden pynt du foretrækker. NYD!

Snittet i kagen..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar