søndag den 28. juni 2020

Gazpacho - Kold tomatsuppe med burrata 🍅

For et par år siden, var det utænkeligt for mig, at spise kold tomatsuppe. Jeg kunne simpelthen ikke forene mig med tanken om, at en kold suppe kunne være interessant.

Men på en ferie i Slovenien forrige år, smagte jeg en gazpacho og ganske uventet blev det den bedste suppeoplevelse jeg nogensinde har haft.
Om forventningens glæde til ferien, eller den fantastiske udsigt fra restauranten spillede ind, er sandsynligt, men det ændrer ikke på det faktum, at jeg har fået en ny livret.

Suppen smager som en eksplosion af søde modne tomater og så er den tilmed sund. Hvis du har lyst, kan du servere lidt brødcroutoner af ristet surdejsbrød til, men jeg plejer at spise den som den er uden tilbehør.

Her foto fra min fantastiske suppeoplevelse i Slovenien😍



Kold tomatsuppe med burrata, 2 portioner.

1/2 kg. modne øko. tomater
1 fed hvidløg
1 håndfuld frisk basilikum
1/2 dl. god koldpresset olivenolie
1 spsk. eddike (evt. æbleeddike)
1/2 tsk. sukker (kan udelades)
Salt & friskkværnet peber

1 burrata 

Basilikumolie: 1/2 dl. olivenolie blendes med 1 håndfuld frisk basilikum

Fremgangsmåde:

Tomaterne skylles og halveres
Tomater, basilikum, hvidløg, olivenolie samt æbleeddike blendes godt sammen.

Smag til med salt og friskkværnet peber og evt. mere eddike. 
Anret suppen i dybe tallerkener. Riv burrataen i strimler og læg dem på suppen. Kværn lidt peber over suppen og strint basilikumolie på toppen. Pynt med lidt basilikumblade - NYD!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar