onsdag den 16. oktober 2019

Boganmeldelse ´Bogen om Brunsvigeren´


I foråret 2017, i forbindelse med, at den 1. ´Brunsvigerens Dag´ blev afholdt på P4 Fyn, spurgte en af de to ophavsmænd til dagen; Erik Nielsen mig, om jeg havde lyst til at medvirke i en kommende bog om brunsviger.
Det blev jeg selvfølgelig meget beæret over.

Erik opfandt som sagt Brunsvigerens Dag i 2017 sammen med sin daværende radio-makker Jakob Risbro. Hvilken fantastisk idé :-)
Her tre år efter, tror jeg, at det er kommet bag på dem, hvor stor en succes det er blevet. Bagere over hele øen, mere end tyvedobler deres salg af brunsviger d. 11. oktober & stadig flere og flere valfarter til Brunsvigeres Dag på P4 Fyn, i de tre år der er gået.
Er der noget Fynboer kan samles om, så er det brunsviger.

Som de fleste af jer ved, så elsker jeg brunsviger og har bestemt en mening om, hvordan den fynske kage skal laves. Derfor takkede jeg også ja, da værterne på P4 Fyn i 2017 spurgte om jeg ville være dommer, sammen med Trine Bramsen (nuværende Forsvarsminister) til en brunsvigerkonkurrence, som blev afholdt i forbindelse med den første Brunsvigerens Dag i P4 Fyn.

Dommerparret 2017 - fotocredit: Trine Bramsen

Sidenhen er der fortsat blevet nørdet videre i brunsviger, for selvom jeg selv synes at jeg har et godt produkt, er det altid spændende, at eksperimentere videre. Men nu tilbage til bogen:

Erik Nielsen har skrevet en virkelig fin bog om brunsvigerens historie. Den eneste af sin slags i danmark. 
Bogen beskriver brunsvigerens historie og fortællinger fra kendte fynboer med stor kærlighed til brunsviger.
Opskrifter fra kendte fynboer, opskriften på danmarks bedste brunsviger og sjove og anderledes varianter af brunsviger, bl.a. en brunsvigerhotdog fra den fynske kok Claus Holm.
Der er en historie om et bageri i Kina, ejet af en dansk mand som sælger brunsviger til kineserne med stor succes. Men nu vil jeg ikke røbe så meget mere, jeg synes, at du selv skal anskaffe dig bogen.

Jeg har i øvrigt selv 2 opskrifter med i bogen, og den ene er en sund fortolkning af noget med brunsvigersmag, spændende ik`? 

Lige nu kan du vinde et eksemplar af bogen, hvis du kigger forbi min INSTAGRAM PROFIL

Mine allerbedste anbefalinger til bogen om den fynske brunsviger, som står mit hjerte meget nær.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar