onsdag den 2. oktober 2019

Vegetardeller med kikærter, svampe, ost og valnødder


Jeg har ikke lyst til at spise kød hver dag. men der er desværre oftere kød på bordet, end jeg kunne ønske mig, af to grunde, 1: at mine drenge gerne vil have kød hver dag og 2: at det er lidt tidskrævende at lave vegetarretter, så i en travl hverdag tyr vi ofte til den nemme løsning, nemlig kød med nemt tilbehør.

Her til aften har jeg eksperimenteret mig frem til disse vegetardeller som blev ret gode, hvis jeg selv skal sige det. 
Tilbehøret kan være hvad som helst. Jeg lavede en lille kålsalat af hvad køleskabet gemte og blandede lidt risnudler i.

Som dip lavede jeg den fantastiske gomadressing, som er så lækker og uimodståelig, at den kan spises rent med en ske.

Husk at kikærterne skal udblødes i vand natten over - så du skal altså starte aftenen før med forberedelsen.

Vegetardeller, riiigeligt til 4 pers.:

170 g. tørrede kikærter (udblødes natten over i rigeligt vand)
1 stort løg
2 fed hvidløg
1 bakke brune champignons
150 g. knoldselleri, revet
50 g. valnødder, grofthakkede
200 g. friskost, evt. light. 
1 æg
2-3 spsk. kartoffelmel
1,5 tsk. groft flagesalt
friskkværnet peber

Gomadressing:
1 dl. sesamfrø
4 spsk. sesamolie
2 spsk. god mayonnaise, evt. Hellmanns
2 spsk. yoghurt naturel
2 spsk. æbleeddike
2 spsk. brun farin
1 spsk. soya
1 spsk. tahin
saft fra 1 lime
vand
flagesalt

Fremgangsmåde:
De udblødte kikærter dryppes godt af i en sigte og hældes i en foodprocessor sammen med løg og hvidløg hvor det blendes sammen til en grynet masse. Hæld det i en skål og riv selleri deri. 
Tag et rent viksestykke og læg massen derpå og stram godt sammen om det imens du vrider så meget væske som muligt ud af det. 
Læg massen tilbage i skålen og tilsæt æg og ost samt de grofthakkede valnødder og ælt det godt sammen. Tilsæt salt og friskkværnet peber samt kartoffelmel.

Form deller og steg dem gyldne og sprøde i olivenolie ca. 8 min. på hver side. 

Gomadressing:
Rist sesamfrøene på en meget varm pande i et par minutter, til de begynder at hoppe på panden. Bred dem ud på et stykke køkkenrulle og lad dem afkøle. Blend dem med de øvrige ingredienser og smag til med lidt salt og limesaft. Spæd til med vand, til dressingen får en lind konsistens (hvilket jeg glemte i dag, derfor en min dressing tyk som grød)

Server dellerne med det valgte tilbehør samt gomadressing.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar