torsdag den 12. oktober 2023

Hakkebøffer i estragonfløde

 

Arg… lyset drillede mig her til aften. Årstiden kræver en ordentlig lyssætning, når jeg skal skyde fotos, og det er ikke altid, at der lige er tid til det, med en sulten familie på sidelinjen. 

Nå, men opskriften her har fulgt mig i mange år, men først nu deler jeg den. 

Jeg elsker estragon og det kan bruges til meget mere end bearnaisesovs. 

Vi har sat vores forbrug af oksekød betragteligt ned, men husets teenager efterspørger det meget, så en gang månedligt får vi retter med okse. Bøfferne smager rigtig dejligt især hvis der bruges kød af ordentlig kvalitet. Jeg køber altid Rema1000’s frilandskød, som er vacuumpakket i 250 grams pakker, det smager som friskhakket slagterkød. 


Hakkebøffer i estragonfløde til 4 pers.:

500 g. hakket oksekød af god kvalitet

1 spsk. dijonsennep 

1 tsk. salt

1 spsk. tørret estragon

8 omgange peber fra kværn

4 spsk. fløde

Sovs:

3 dl. god oksefond

2 dl. piskefløde

1 tsk. dijonsennep

4 kviste frisk estragon, hakket fint

1-2 spsk. ribsgelé 

Evt. lidt sovsekulør

Fremgangsmåde:

Oksekødet røres med salt, peber, estragon, fløde og dijonsennep. Form 4 bøffer.

Steg bøfferne 5 min. på hver side i en blanding af smør & olivenolie. Hæld oksefond på panden med bøfferne. Lad oksefonden reducere til det halve. 

Læg bøfferne op på en tallerken, og hæld fløde på fonden på panden, sammen med dijonsennep, friskhakket estragon & ribsgelé. Lad det koge op, til sovsen tykner lidt. Smag til med salt, peber og evt. mere ribsgelé. Læg bøfferne tilbage i sovsen på panden og server. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar