torsdag den 12. oktober 2023

Svamperagout

 

Vi har fået denne varmende umamibombe til aften. Jeg er efterhånden ved at lære, hvilke smagsgiver der skal bruges, for at lave et velsmagende vegetarisk måltid. 

Jeg savner seriøst ikke kød i et sådant måltid. Førhen troede jeg, at jeg havde brug for kød, for at blive mæt, men det har jeg altså ikke. Opskriften er inspireret af en opskrift fra Politiken. Dog med ændringer og tilføjelser. 

Svamperagout til 4 pers.;

1 stor porre, skåret i 1/2 cm. skiver 

100 g. knoldselleri i bittesmå tern

2 fed hvidløg, hakket fint

600 g. blandede svampe, renset og skåret i skiver

1 laurbærblad 

25 g. godt øko. smør 

3 spsk. god olivenolie

1 tsk. tørret timian 

1 tsk. tørret rosmarin

2 tsk. paprika 

50 g. koncentreret tomatpuré

2 spsk. engelsk sauce

2 tsk. dijonsennep

5 dl. fond (kalv eller grøntsags)

2 spsk. soyasauce (Maggi’s er min favorit)

110 g. belugalinser (rå vægt) 

1 dl. piskefløde

Til tilsmagning: soya og eddike

Tilbehør: kogte ris og hakket persille

Fremgangsmåde:

Belugalinser koges i saltet vand i 30 min. og dryppes af i en sigte. 

Smør og olie smeltes i en gryde. Selleri, porre & hvidløg svitses, til det får lidt brune kanter. Svampe tilsættes og der svitses i et par minutter. Tilsæt tomatpuré, sennep og engelsk sauce, sammen med krydderier. Svits igen og tilsæt fond. Lad det simre under låg i 15 min. ved svag varme. 

Tilsæt de kogte belugalinser til gryden sammen med piskefløde. Varm igennem og jævn med majsstivelse rørt op i lidt vand. 

Smag til med soya & eddike. 

Server med ris og evt. stegt palmekål. 




1 kommentar:

  1. Hej Eva
    Vi har her lørdag aften lavet og nyt din herlige svamperagout ud fra opskriften i Lokalavisen Assens.
    Det var mums!
    Fantastisk med gode opskrifter til dage uden kød.
    Mange gode hilsner
    Anne og Henning

    SvarSlet