fredag den 21. oktober 2022

Ovnbagte panerede champignoner

 

I sommeren for et par år siden, sad jeg en lun aften på et historisk torv i den lille sydtyske by Freistadt og nød en portion panerede, friterede champignoner.

Lige siden har jeg tænkt, at jeg skulle lave dem hjemme i mit eget køkken. Det fik jeg gjort i dag. Ikke friterede, men ovnbagte. Du kan vælge at fritere dem, det bliver de nok en anelse bedre af, det indrømmer jeg gerne, men de er jo unægteligt sundere, når de bages. 

Vi har nydt dem til aften, med en tartarsauce til og det smagte himmelsk. En salat som tilbehør og du har et dejligt aftensmåltid. 

Panerede ovnbagte champignoner til 2 pers:

24 mellemstore champignoner 

1 æg 

50 g. mel

Mælk

Salt & peber

100 g. rasp

Olivenolie i sprayflaske

Tatarsauce:

1 dl. creme fraiche 

1/2 dl. god mayonnaise (jeg bruger Hellmanns)

1/2 tsk. dijonsennep 

1 spsk. hakkede kapers

1 spsk. hakkede cornichoner 

2 tsk. tørret estragon 

Salt & peber

Fremgangsmåde:

Tænd ovnen på 220 grader varmluft. 

Champignonerne vaskes og roden skæres af. Bevar stokken, kun den jordede del skæres af.  

Lad dem tørre på køkkenrulle. 

Bland mel og æg og tilsæt gradvis mælk, til dejen er som ymer i konsistens. Tilsæt 1/2 tsk. salt og et par omgange peber fra kværn. 

Hæld rasp i en skål. 

Vend en champignon ad gangen i først dej og så i rasp. Læg champignonerne på bagepapir på en bageplade og sprøjt dem med lidt olivenolie i sprayflaske. 

Drys med fint salt og bag dem i ca. 25 min. 

Imens champignonerne er i ovnen røres tatarsaucen sammen og der smages til med salt og peber. 

Nyd de sprøde champignoner med tatarsauce og en salat.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar