lørdag den 12. februar 2022

Sticky sweet chili Tofu

 


Som jeg så ofte har nævnt, så elsker jeg det asiatiske køkken. 
Men jeg synes det kan være svært med vegetariske retter, da det netop er de gode smage i det grillede, ofte sukkermarinerede, sticky kød, som jeg er helt vild med. 

Jeg købte en pakke ret god, soyamarineret tofu for nylig på spot i LIDL. Det var tiden at få den brugt, inden datoudløb og så tænkte jeg, at jeg ville prøve at lave et asiatisk måltid af den. 

(Tofu er fermenterede soya-bønner, som er presset til en fast form (ligner en blok fetaost) og kan skæres i skiver eller tern og steges. Smagen er meget neutral som udgangspunkt)

Det kom der denne ret ud af og det fungerer bare. Tofuen har lidt konsistens som mør kylling og den er sovset ind i alle de gode krydderier som jeg elsker. 

Du burde virkelig prøve den! Også selvom du ikke gør dig så meget i vegetariske retter. Jeg tror du vil blive overrasket. 

Det kræver lige et besøg hos en asiatisk købmand, før du kan lave retten. 

Sticky sweet chili tofu til 2 pers.:

300 g. god tofu. Den fra ‘Le Trang’ er den bedste der findes, synes jeg.

1 dl. majsstivelse

Den hvide del af 2 forårsløg, finthakket
1 fed hvidløg, finthakket
1 tsk. friskrevet ingefær

Olie til stegning, evt. sesamolie

Sauce:
2 spsk. crispy chili olie (kinesisk vildt god mild chiliolie med friterede chili) 
2 spsk. soya - gerne lys soya
2 spsk. sukker
1 spsk. sort eddike (kinesisk) 
1/2 dl. vand
1 spsk. majsstivelse
Sort peber friskkværnet 

Topping:
Den grønne del af 2 forårsløg, fintsnittet 
Sesamfrø

Tilbehør:
Jasminris eller risnudler

Fremgangsmåde:
Bræk tofuen i lidt store tilfældige stykker med fingrene. 
Vend dem i majsstivelse så de er dækket over det hele. 

Steg tofuen sprød i olien og læg den på køkkenrulle, så overskydende olie absorberes.

Steg hvidløg, chili og ingefær ganske kort, uden at det får farve, men blot blankes. 

Hæld den sprøde tofu tilbage på panden med chili, ingefær og hvidløg. 
Pisk alle ingredienser til saucen sammen i en lille skål og hæld den på panden og varm det igennem, til saucen klistrer sig om tofuen og karamelliserer en smule. 
Tag straks panden fra varmen og server den sticky tofu med ris eller risnudler og drys med sesam og forårsløg. 

1 kommentar: