søndag den 20. februar 2022

Vindaloo

 


Vindaloo er en ret jeg ofte vælger, når jeg spiser på indiske restauranter. Det er en spicy ret og jeg vælger den oftest med lam, men den kan laves med både okse, kylling eller kalv. I dag har jeg lavet den med sidstnævnte, da jeg havde en kalveculotte i fryseren, som blev ofret til formålet. 

Der kræver et besøg hos en etnisk købmand, før du kan lave retten. Jeg har et ret så velassorteret lager af krydderier, da jeg elsker både indisk og asiatisk mad og laver det ofte. Og jeg går ikke så meget op i, om krydderierne går over dato. Oftest kan de holde flere år længere end angivet på emballagen. 

Vindaloo til 4 pers.:

Varme krydderier:

1 spsk. karianderfrø

1 spsk. spidskommenfrø 

8 kryddernelliker

1 tsk. bukkehornsfrø

10 kardemommekapsler 

1 tsk. hele sorte peberkorn 

Derudover:

2 stængler kanel

2 laurbærblade

1 spsk. paprika

1 spsk. chiliflager 

1 spsk. gurkemeje 

2 tsk. sennepspulver

2 spsk. konc. tomatpuré

Frisk ingefær, 1 stykke på str. med en valnød 

3 fed hvidløg

1 dl. vand

3/4 dl. hvidvinseddike

2 store løg

2 grønne chili

900 g. oksekød i store tern ca. 3x3 cm. (evt. tykkam)

Olivenolie til at stege i

Fremgangsmåde:

Alle de ‘varme krydderier’ ristes på en tør pande, til det ryger fra panden og dufter skønt i køkkenet. 

Smid krydderierne i en morter og stød dem godt til groft pulver. (Har du ikke en morter, så kan de køres i en ren kaffekværn)

Bland de stødte krydderier til en pasta, med tomatpuré, vand, eddike, presset hvidløg, revet ingefær, paprika, gurkemeje, sennepspulver, kanel, chiliflager & laurbærblade. 

Kødet skæres i store firkanter på ca. 3 x 3 cm. og lægges i en skål. Krydderi-pastaen blandes godt ind i kødet. Dæk skålen til med plastfilm og stil den i køleskabet og lad kødet marinere natten over eller i mindst 4 timer. 

Varm 3-4 spsk. olivenolie op i en vok eller dyb pande. 

Skær løgene i skiver og blank dem i olien. Skrab løgene ud i kanten af panden og hæld kødet ind i midten og svits det godt igennem. Tilsæt de grønne chili i små tern. Hæld vand på, så det næsten dækker kødet. Læg låg på og skru ned for varmen, så det kun lige simrer sagte. 

Kog i 1,5 til 2 timer. Tilberedningstiden afhænger af det kød du bruger. Når kødet er mørt smages til med salt og friskkværnet peber samt lidt sukker. 

Server med basmatiris som er skyllet godt og udblødt i 20 min. i koldt vand. Dryp dem godt af. Svits et lille løg i olivenolie og tilsæt de afdryppede ris og lidt gurkemeje og salt. Tilsæt evt. også lidt saltede cashewnødder og lidt rosiner. Har du kaffir lime blade, så smid et par stykker af dem i også. Hæld vand på, så det står 1 cm. over risen og kog ved svag varme under låg i 10 min. 

Server risene med windaloo på toppen og gerne kold yoghurt og mangochutney samt frisk koriander og lune naanbrød on the side. 

 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar