fredag den 12. februar 2021

Kærnemælkshorn med marcipanremonce & hindbær

 


I går var jeg i skoven med min veninde, Mette og snakken faldt på kærnemælkshorn, som hun skulle hjem at bage, efter vi skildtes. 
Det er mange år siden, at jeg sidst har lavet kærnemælkshorn og da jeg ledte i gemmerne efter den gamle opskrift, kunne jeg kun finde den æld-gamle fra AMO, hvor dejen kun består af smør, mel og æg, intet hævemiddel eller andet. Så jeg har selv freestylet denne udgave og jeg er ret tilfreds med resultatet.

Her i tiden hvor det er fastelavnsbollerne der hitter, kan man evt. bage disse som sulpplement, de smager næsten som gl. dags fastelavnsboller.  

Gl. dags kærnemælkshorn, 12 stk.:

Dej:
100 g. smør
2 dl. Kærnemælk
25 g. øko. gær
2 spsk. sukker 
1 spsk. vaniljesukker
1 tsk. kardemomme
1 æg
1/2 tsk. salt
350 g. mel

Remonce:
130 g. marcipan
70 g. smør, stuetempereret
25 g. flormelis

Fyld: hindbærmarmelade 

Pynt: glasur, frysetørrede hindbær, hakkede pistaciekerner 

Fremgangsmåde: 
Smelt smørret for svag varme i en lille gryde. Tilsæt kærnemælk og varm op til “lillefingervarm” opløs gæren heri. Tilsæt sukker, vaniljesukker, kardemomme, salt og æg. 
Rør melet i og kør dejen på røremaskine ved høj hastighed, indtil dejen slipper skålens kanter. Lad dejen hæve i en halv times tid. Drys et tyndt lag mel på overfladen og dæk dejen til med et klæde. 
Lav imens remoncen; 
Marcipanen skæres i mindre stykker og køres til en glat remonce i en foodprocessor sammen med smør og flormelis. 

Dejen hældes ud på et melsdrysset bord. Del den i to kugler. 
Rul hver kugle ud til en stor cirkel og rids 6 trekanter i hver. 
Læg 1 god spsk. remonce samt 1 tsk hindbærmarmelade på den brede side og rul sammen, så du får et horn. 

Læg hornene til hævning (med lukningen ned mod pladen) på to bageplader med bagepapir, med god afstand imellem. 
Lad dem hæve tildækket i 1 times tid. 

Varm ovnen op til 190 g. varmluft. 
Pensl. hornene med sammenpisket æg og bag dem i ca. 15 min. eller indtil de er pæne og gyldne. 
Afkøl dem let og pynt med glasur osv. 
hornene er fryseegnede, dog skal du vente med at give dem pynt. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar