torsdag den 27. februar 2020

Kærnemælks-Scones med mælkechokolade og hvid chokolade


Jeg har eksperimenteret mig frem til disse Scones, med en fin balance i smag, sødme og konsistens synes jeg selv ;-) 
Scones smager bare dejligt og det geniale ved scones er, at får du kaffegæster, kan de bikses lynhurtigt sammen og fra start til de står på bordet går der kun ca. 30 min., da det ikke er en gærdej, men en slags småkagedej, som selvfølgelig ikke skal forhæve.

Du kan spise Scones med jordbærsyltetøj og flødeskum, eller med lemoncurd, som i England. Allermest elsker jeg scones bare som de er, uden smør, for der er jo en pæn mængde smør i dejen.

Til disse scones har jeg brugt chokoladeknapper fra Callebaut, det er bare det bedste chokolade der findes, synes jeg.
Og husk generelt at bruge gode økologiske råvarer, det betaler sig i smag af det færdige produkt.

Scones med mælkechokolade og hvid chokolade, 10 stk.:

400 g. mel
4 spsk. sukker
2 spsk. vaniljesukker
1 spsk. bagepulver
1/2 tsk. fint salt
revet appelsinskal fra en øko. appelsin
50 g. hvid chokolade, chokoladeknapper -eller hakket groft
50 g. mælkechokolade, chokoladeknapper -eller hakket groft
125 g. stuetempereret øko. smør -ikke blandingsprodukt, brug ægte smør! (jeg sværger til Thiese´s)
2 dl. kærnemælk

Pensling: sammenpisket æg, tilsat 1 spsk. mælk.

Fremgangsmåde: Hæld melet i en skål. Sigt bagepulver og vaniljesukker deri og tilsæt salt og sukker, samt chokoladeknapper. Vask appelsinen grundigt, tør den og riv skallen fint ned i melmassen.
Bland/smuldr det bløde smør godt ind i melet. Saml dejen med kærnemælken. Alt dette gøres med hænderne i et snuptag. Du må ikke ælte længe i dejen, den skal kun lige samles, så den er ensartet.

Bred dejen ud på bordet til den er ca. 4 cm. høj. Udstik scones´ene med en udstikker eller et lille glas. Læg dem på en bageplade med bagepapir. Pensl med sammenpisket æg.

Bag dem midt i en 220 grader varm ovn i 12-15 minutter eller indtil de er gyldne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar