søndag den 25. august 2019

Mirabellemarmelade med vanilje og abrikoser


Søndagen er som sædvanlig gået med lidt køkkensysler. I dag har jeg syltet mirabellemarmelade, af mirabeller jeg fandt i forrige uge, i et vildt hegn på min gåtur.

Jeg har faktisk aldrig gjort mig så meget i syltning, af den simple grund, at vi ikke er de store marmelade-spisere herhjemme. Men jeg er alligevel fascineret af, at bruge af naturens spisekammer, og eksperimentere med nye opskrifter, af de mange forskellige herligheder der kan sankes i naturen.

Mirabellemarmelade med vanilje og abrikoser, 1 mellemstort glas:

1 kg. mirabeller
3 dl. vand
100 g. økologiske tørrede abrikoser (de konventionelle er tilsat svovl, vælg derfor øko.)
100 g. sukker
1/2 vaniljestang

Atamon eller spiritus til at skylle glasset i.

Fremgangsmåde:
Vask mirabellerne godt og fjern eventuelle stilke.

Hæld 3 dl. vand i en gryde og kog de hele mirabeller heri under låg i ca. 10 min.

Hæld mirabellerne i en sigte og lad vandet dryppe godt af. Lad dem afkøle så meget, at du kan røre ved mosen uden at brænde dig. Tag evt. nitrile-handsker på og fjern alle stenene fra mosen.

Abrikoserne hakkes fint og kommes i en gryde sammen med mirabellemosen, vaniljestang og korn samt sukker. Lad det koge sagte uden låg i 10 min. Smag til om der skal mere sukker i, det afhænger af mirabellernes modenhed. Tag vaniljestangen op. Blend mosen med en stavblender. Tilsæt vaniljestangen igen og fyld marmeladen på et atamonskyllet glas.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar