lørdag den 24. august 2019

Piña Colada - den sydamerikanske cocktail


I skrivende stund, sidder jeg og nyder en iskold Piña Colada i solen.

Jeg stiftede bekendtskab med denne lækre søde cocktail første gang, tilbage i 80´erne, hvor jeg besøgte min onkel, som var bosat i Caribien, nærmere betegnet, San Juan i Puerto Rico. 
Dengang var jeg kun 15 år og fik selvfølgelig cocktailen uden rom, men det blev den faktisk ikke væsentlig ringere af.
Det var meget eksotisk at komme dertil og især maden vi fik, var jeg allerede dengang meget optaget af. Det var også der, at jeg smagte french toast for første gang, og kyllingeretter med bønner. 
Det lokale køkken var meget henad `cajun-køkkenet`. 
Haven ved deres bolig i bjergene, var omkrandset af et stort hegn, hvor der groede mangoer, papayaer og ferskener. Det var altså ret eksotisk at opleve, for en dansk pige, som kun kendte til æble- og pæretræer. 
Nå, men tilbage til cocktailen. Den smager stadig super godt, så længe den laves af gode simple ingredienser, som i Caribien. 
Der findes mange varianter af den herhjemme, med fløde, mixprodukter osv. men dette er den originale opskrift som vi fik den i Puerto Rico.

Piña Colada til 2 pers.

8 cl. rom
2,5 dl. ren ananasjuice
1/2 dåse kokosmælk (den økologiske fra Änglamark er god og homogen)
1-2 spsk. rørsukker

Evt. ananas til pynt.

Blend alle ingredienser med en håndfuld isterninger.

Fordel i to drinksglas halvt fyldt med isterninger, nyd!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar