søndag den 16. december 2018

Luciabrød / Lussekatter



Vi har for en gangs skyld haft en weekend helt uden planer. Sådanne weekender ender for mit vedkommende ofte ud i køkkenprojekter. Her slapper jeg af og lader op.

Det er der blandt andet kommet disse luciabrød ud af. Det er første gang jeg smager luciabrød men bestemt ikke sidste. De smager som en fusion mellem en gammeldags fødselsdagsbolle og en croissant. 

Luciabrød, eller lussekatter som de kaldes i Sverige hvor de oprindeligt stammer fra, og traditionelt serveres på luciadagen d. 13. december, er s-formede safranbrød. 

Jeg troede ikke, at safran´en kunne smages i brødet, men det kan det faktisk. Det er svært at beskrive smagen af safran, men den er ret karakteristisk og har man smagt det en gang, husker man smagen.
Safran er i øvrigt verdens dyreste krydderi til 13.000,- kr. pr. kilo. Safran er krokus blomstens støvdragere.

Jeg tænker, at brødene vil egne sig godt som eftermiddags-skolebrød, da de er dejlig bløde og ikke behøver smør. Brødene kan med fordel lunes lidt inden de skal spises.

Luciabrød 12 stk:

2,5 dl. sødmælk
25 g. øko gær 
75 g. sukker
1 tsk. safran + 1/2 tsk. sukker
1/2 tsk. salt
100 g. smør, stuetempereret (har du ikke fået smørret ud af køleskabet i tide, kan du give det få sekunder i microovnen, så bliver det blødt uden at smelte)
1 æg
500 g. mel

Evt. rosiner 
1 stuetempereret æg til pensling

Fremgangsmåde:
Lun smælken til "lillefingervarm" Opløs gær, sukker og salt heri. 
Safrantråde og 1/2 tsk. sukker mortes til støv i en morter.
Tilsæt safranpulver, det bløde smør og ægget sammen med halvdelen af melet. Rør dejen på røremaskine og tilsæt resten af melet og ælt dejen godt sammen.

Lad dejen hæve tildækket i ca. 40 min.

Gør to ovnplader klar med bagepapir.
Rul dejen ud til et rektangel på 1 mm. tykkelse. Skær dejstrimler af 2 cm. bredde. Der bliver ca. 12 strimler. 

Rul hver strimmel til et ottetal, ved at rulle ind til midten fra den ene side og vend derpå dejen og rul ind til midten igen.  
Lad dem hæve i en times tid. Læg evt. en rosin i hver midte af snoningen. 

Pensl med sammenpisket æg og bag brødene ved 210 grader varmluft i ca. 10 min. eller indtil brødene er fine og gyldne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar