søndag den 23. december 2018

Hjemmelavet klassisk rødkål


Hjemmelavet rødkål er et must på mit julebord hver år. Det smager bare langt bedre end købevarianten.
Jeg har prøvet adskillige versioner gennem årene, rødkål kogt med rødvin, med stjerneanis og med masser af appelsin, men denne klassiske version, inspireret af Brdr. Prices, er min all time favorite. 
Jeg har dog tilsat kanel, som jeg synes giver en god smag.
Der er en anelse kommen i, det giver en dejlig raffineret smag, uden på nogen måde at smage af kommen. Udelad det bare, hvis du ikke synes om det.
Har du ikke ribssaft i huset (hvem har det?) kan du erstatte med tranebærsaft eller sågar hyldebærsaft, det har jeg gjort flere gange med super resultat. 

Rødkål til 6-8 pers.
1 kg. rødkål (svarende til ca. 1/2 kålhoved)
100 g. smør
1 dl. alm. brunt lagereddike
2,5 dl. koncentreret ribssaft
1 tsk. salt
5 kryddernelliker
1 kanelstang
1 lille tsk. hel kommen (kan udelades)

Til tilsmagning:
2 spsk. andefedt
2 spsk. ribsgele
3-4 spsk. brun farin 
evt. mere salt

Fremgangsmåde:
Snit kålen i tynde strimler. Snit strimlerne yderligere 2 gange så kålen får mundrette stykker.

Smelt smørret i en gryde og steg kålen ved jævn varme, imens du rører hele tiden, så kålen ikke brænder på. Når kålen er blevet blank og er faldet lidt sammen, tilsættes eddike, ribssaft, salt, nelliker, kanel og kommen.

Skru ned for gryden, læg låg på og lad det småsimre i to timer. KUN småsimre, så væden ikke koges væk. 

Efter to timer tager du låget af og lader evt. væden reducere lidt, ved at koge videre uden låg i 1/2 times tid. 
Smag til med andefedt, ribegele, samt sukker og salt. 
Jeg kan godt lide hvis kålen lige når at karamellisere efter sukkeret er tilsat. 

Hvis du laver kålen flere uger før juleaften, kan du opbevare den i atamonskyllede glas. 

Lun kålen når den skal serveres.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar