fredag den 23. november 2018

Vitello Tonnato - kalvekød med cremet tunsauce


Har du været i Italien på ferie, har du højst sandsynlig fået denne ret. Trods mange besøg i Italien, har jeg dog aldrig smagt den dér, jeg har ærligtalt ikke haft lyst til at spise kold kalv, med tun på toppen, men for 5 år siden, smagte jeg retten hos min lillesøster, som havde inviteret til italiensk tapas og jeg var VILD med det.

Dette er mit første forsøg ud i at lave det selv, men ikke mit sidste. Det blev serveret sammen med dette tapasbræt og kødet kogte jeg dagen forinden, så var det nemt lige at blende saucen inden servering.

Vitello Tonnato til 6 pers.
1 kg. kalveklump eller culotte (jeg brugte culotte)
5 dl. hvidvin
5 dl. kalvefond
2 spsk. hvidvinseddike
1 stor gulerod i grove stykker
1 porre i skiver
1 stykke knoldselleri på ca. 100 g.
1 kvist timian
2 fed hvidløg
2 laurbærblade
10 peberkorn

Tunsauce:
1 dåse tunfisk i olie
1 dl. god mayonnaise (jeg bruger Hellmanns på glas)
4-5 spsk. kogelage
2 ansjosfileter
2 spsk. kapers
citronsaft
friskkværnet peber

Pynt: 
brøndkarse, rød skovsyre, store kapersbær

Fremgangsmåde:
Trim kødet for evt. fedtkant. Steg det brunt i olivenolie på alle sider og krydr med salt og peber.
Steg kogeurterne med et par minutter inden du tilsætter hvidvin, fond, timian, peberkorn, eddike og laurbærblade.
Lad kødet simre under låg ved svag varme i ca. 35 min. eller til kødet har en centrumtemperatur på ca. 58 grader (for rosa kød, mit fik desværre for meget) Afkøl kødet og gem kogelagen.

Til tunsaucen blender du tun med kapers, mayonnaise og ansjosfileter. Juster med lidt kogelage, indtil saucen har passende konsistens. Smag til med citronsaft og friskkværnet peber. Det er nok ikke nødvendigt at tilsætte salt, da kogelage, ansjoser og kapers bidrager med salt.

Skær det kolde kød i 2 mm. tynde skiver og anret det på et fad. Hæld tunsaucen over og pynt med brøndkarse, rød skovsyre samt store kapersbær.
Server gerne med lunt ciabattabrød.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar